Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Svek att göra Söderleden fyrfilig

Norrköping2002-11-04 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det var synnerligen nödvändigt att bygga Söderleden. Klokt tänkt när vägreservatet lades ut redan på 1930-talet. Men det kan knappast sägas vara synnerligen nödvändigt nu att bygga ut till ett fyrfältigt stråk. Problem finns, och det är vid de korsande gatorna Skarphagsleden, Hagebygatan och Fjärilsgatan. Där förstör signalerna rött och grönt rytmen, så att färden upplevs ske etappvis. Annars är flytet bra på de kilometerlånga sektorerna mellan korsgatorna. Moderniseringen med planskilda korsningar som ska ske, eliminerar bristerna. Det är det viktiga, torde räcka som förbättring. Vägens tvåfiliga kapacitet svarar sedan bra mot "normal" trafikutveckling för åtskillig tid.

<b>Svek</b>
Det vore ett rent svek mot befolkningen och miljön i stadsdelarna kring Söderleden att nu göra en fyrfilig väg med nya intrång. Det påståendet har sin grund i den starka opinionsstorm som rasade i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. I synnerhet mot en fyrfilig led. Med namnlistor och vid möten kämpade de boende vid Ravingatan och Gröndalsområdet och även i Ljura, Hageby, Kaffebacken, Ektorp-Vilbergen och Kneippen. Där fanns inget stöd för en så väldig utbyggnad. Det var ett för stort miljöhot. Det restes krav på djup nedgrävning av vägen och byggande av höga skyddsvallar mot buller och avgaser till omgivningen. När regeringen hade ärendet på bordet hade vägbredden halverats och därmed kunde projektet Söderleden få sitt ja.


<b>Tyngsta trafiken</b>
Sveket att nu tjugo år senare ändå bygga fyrfiligt innebär risk att stora grönpräglade bostadsområden i väster-söder så småningom får stans tyngsta trafikled. Utbyggnaden innebär heller inte någon lösning på det svåra problemet att kunna sprida centralortens tjocka trafik. Både i syfte att kunna göra det och att bygga upp ett rejält transportcentrum i nordöstra Norrköping borde det givetvis varit bättre med en öster-norrled. Dragen över Händelö via en tunnel under Lindökanalen för att knyta ihop E 22 och E 4. Redan för över 30 år sedan formulerades behovet av en sådan led. Kravet upprepades därefter ständigt som nödvändigt för stans utveckling. Det har inte uppfattats av Vägverket, verkar det som. Trots att idén är gammal och välmotiverad har påtryckningarna för att få fram projektet inte lyckats.

<b>Kungsgatan stängs?</b>
Chansen att få se en öster-norrled inom rimlig tid är försutten. Och nu smiter Vägverket och kommunen före med att dubbla Söderledens körfält. Det är en investering på 100 miljoner kronor. Det görs efter antydningar av och till om vilken trafik som kan flyttas dit. Det väntas ökande containertrafik till Öhmanskajen och där kan de båda vägbyggarna erbjuda Söderleden som till- och frånfart. Söderleden medför också att mer eller mindre dolska planer på att stänga Kungsgatan lättare kan genomföras. Hamnen önskar disponera Sjötullsgatan för enbart hamntrafik. Åter igen, ta Söderleden. Framåt år 2010 hotar kollaps i trafiken på Hamnbroleden och uppåt Östra Promenaden. Än en gång, ta Söderleden. Det här scenariot är svart, men utan öster-norrled återstår ingen annan spridningssträcka än Söderleden. Trafikingenjörerna måste räkna ut något som är sundare än den absoluta miljöförstöring som är på gång. Enkelt delsvar, bevara Söderleden tvåfilig.
Läs mer om