Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Supertåg inte självklart

Förutsättningarna flör det det franska snabbtåget TGV är helt annat för de svenska snabbtågen, menar insändarskribenten.Foto: Scanpix

Förutsättningarna flör det det franska snabbtåget TGV är helt annat för de svenska snabbtågen, menar insändarskribenten.Foto: Scanpix

Foto: SCANPIX SWEDEN

Norrköping2008-06-17 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Går det lika bra och är det lika självklart att bygga höghastighetsjärnväg i Sverige som i andra europeiska länder?Vårt land är ju befolkningsmässigt ett litet land. Vi är färre här som kan betala. Finansministern backar ju redan för slutkostnader som kan bli jättehöga.Förutsättningen för Ostlänken är ju också att Citybanan i Stockholm blir till. Bara det verkar vara ett krampaktigt projekt. För att det ska bli av skramlas det in pengar från enskilda orter och län.Visst är det svårigheter. I den svenska debatten och i lobbyarbetet för Ostlänken hänvisas ofta till utbyggnaden av höghastighetsjärnvägar i Frankrike, Spanien och Tyskland.Det visas ibland i teve hur bra det är. Sker det där, måste det ske här också. Men hur ser förebildsländerna ut? Ytmässigt är Sverige tredje land i Europa efter Frankrike (60 miljoner invånare) och Spanien (40 miljoner invånare). Tyskland med mindre yta är störst befolkningsmässigt med över 80 miljoner invånare. Grovt sett är de mer fyrkantiga än vårt absolut avlånga land med blott drygt nio miljoner invånare.Vad kan Sverige dra för lärdom av att dessa länder har höghastighetsjärnväg? Skillnaden ifråga om möjligheter kan göras än tydligare: Ett projekt som det även talas mycket om är sträckan Stockholm-Göteborg: avstånd knappt 50 mil. Stor-Stockholm: 1,5 miljoner invånare, Stor-Göteborg 750 000 invånare.I Spanien, som det ofta hänvisas till, ligger Madrid och Barcelona drygt 60 mil från varandra. Där skulle en höghastighetsbana bäras upp av ett reseunderlag från respektive stads provinser med vardera fem miljoner invånare. Med eller mot sådana länderfakta ska det räknas ut om det är värt att bygga höghastighetsbanor i Sverige.Expertgrupper är i färd med att gå genom beräkningsmodeller att använda. Prognoser,kalkyler och beräkningar av samhällsnytta av Ostlänken ur olika aspekter tas fram för regeringens beslut.Skattepengar tänks finansiera de omfattande miljardinvesteringarna. Detsamma gäller inblandande kommuners höga kostnader för att anpassa stationer och bangårdar till snabbtågen.Ostlänkens vd Per Sandström jämför nyttan av länken med Öresundsbron. Det är kanske svårt att inse den.Men bron hade den fördelen att det var ett projekt som genomfördes av två länder. Ostlänken är alldeles helsvensk och inte delbetald av något grannland. Samtidigt är den första delen i en transeuropeisk järnväg till Köpenhamn och därefter genom Danmark till Hamburg. I framtiden kanske det kvalificerar för EU-pengar till fortsatt utbyggnad om Sverige nu hoppar av tåget.
Läs mer om