Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spårvägsdröm i flera decennier

Foto: Forsby Jan

Norrköping2008-08-29 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det ställs nu krav i de socialdemokratiska leden på grundligare kalkyler för spårväg Navestad. Det är ett rimligt krav att ha klara siffror inför en stor investering. På sistone har radats upp "kalkyler" utgående från olika beräkningsmetoder, förväntade vinster av effektivitet och ökat resande och så vidare. Det kommunen skulle behöva punga ut med vid hänsyn till olika inslag i beräkningarna är högst varierat: 115, 97 eller 82 miljoner. En excercis som inte inger förtroende, men kittlar politiker som vill fortsätta omgående med kommunens egna pengar. Kanske var det mer realistiskt vid beräkningar för 25 år sedan. Vad kostar järnet till räls, stolpar och ledningar för kontaktnätet uppe i luften och hela det omfattande anläggningsarbetet, frågade man sig. Cirka 120 miljoner. När man sedan tänkt sig noggrant för ett tag till togs det i investeringsplan något år efter upp en miljon av 150 för projektering av utbyggnaden. Kan inte Navestadspårvagn enkelt beräknas med sådana grundfakta idag? Projektet har alltid varit avhängigt statsbidrag och inordning i väg- och banverkens periodvisa turlistor. Så är det fortfarande, men för ett par år sedan slutade kommunen att vänta på statsbidrag och byggde första etappen till Ljura. Därefter fortsattes med att anlägga spårområdet utmed Ljuragatan och helt nyligen stod spårvägsbron för 35 miljoner vid Söderleden färdig. Från vårdscentralen och HC väntas på nästa etapp. Kommunen har grovt tjuvstartat och risken är väl därför att möjligheten att får statsbidrag är borta. Söderleden blev dubbelt så dyr som från början tänkts. Spårväg Navestad är också ett etapp-projekt. Med givna löften om spårväg till investerare bredvid spåren hotar en mycket tung egenfinansiering av många decenniers spårvägsdröm.
Läs mer om