Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spårvagnsutbyggnad bara vilda fantasier

Norrköping2003-05-16 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det blir allt vildare fantasier för spårvägsutbyggnad. Om Ostlänken med ny järnväg mellan Norrköping och Linköping byggs (om ett okänt antal år) kan de gamla järnvägsspåren användas för spårvägstrafik. Där kan man åka från t ex Söder Tull i Norrköping till Stora Torget i Linköping utan att behöva byta fordon. På 33 minuter är det gjort.
Från VTI, väg- och transportforskningsinstitutet i Linköping, som tagit upp tanken, sägs att det finns fordon som tack vare dubbla strömsystem kan gå både på spårvägs- och järnvägsspår. Det här sägs öppna för spårtrafik mellan nämnda orter samt mellan Kimstad och Finspång.

<b>Ett jättepussel</b>
Om VTI får igång ett forskningsprojekt om denna trafik ska vi om tre år få bilden av ett nät av spårvägstrafik över hela regionen. Inte dåligt, eller hur?
Det här ser jag som ett jättepussel över SJ-spår, gamla smalspårstrakter och på gator hos Folk Filbyter som aldrig sett några Spårvagnsspår. En rallarsväng utan like i länet. Söderköping ska få sin spårvagn via Navestad. Politikerna i alla de berörda orterna är beredda att stödja ekonomiskt och med tjänstemän som sätter av tid i sin tjänst för forskningsprojektet. Ekonomiska och linjetekniska förutsättningar ska undersökas. Finns inte sådana blir det ett gigantiskt skenarbete, kan tänkas.

<b>Ostlänken kommer</b>
Det finns naturligtvis skäl att undra hur det ska gå. Det är alltid lätt att i bakgrunden se hur dyr och svår den lilla biten Trozelligatan-Navestad är att få till. Ändå tycks den vara inspiration för regionvis och milsvis spårvägsutbyggnad. Under mer än 35 års tankar på spårväg till Navestad har aldrig funnits råd eller rätt tillfälle. Det har studerats in- och utrikes. Det har sammansätts och utretts och varit en oändlig vånda. Ändå torde Navestad underlagsmässigt vara den enda realistiska riktningen för utbyggd spårväg i Norrköping. Nu kan ifrågasättas om politiker och tjänstemän i kommunerna verkligen ska ägna sig åt utopier. Nej till spårväg i Östergötland är lugnast.
OM Ostlänken byggs ellan Norrköping och inköping finns därefter även gamla järnvägen, nya och gamla E4. Alltså fyra vägar mot Stora Torget. Inte behövs väl spårväg också?
Till Söderköping ska det bli fyrfilig motorväg. Dumt att satsa på spårväg bredvid. Förr löpte här landsväg och järnväg parallellt Efter andra världskriget slog bussar och bilar ut järnvägen. Så lär oss historien.
Inte räknar väl forskare och politiker med ett tvärtomscenario?
Läs mer om