Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spårvagn från Norrköping visas upp i Stockholm

Norrköpingsvagn på väg över Djurgårdsbron mot Nordiska museet i Stockholm.  Foto: Stig Sundström

Norrköpingsvagn på väg över Djurgårdsbron mot Nordiska museet i Stockholm. Foto: Stig Sundström

Foto: Stig Sundström

Norrköping2008-07-07 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Medan Norrköping väntar på en ny spårvägsframtid i stan är det kapacitetsöverskott i vagnparken. Därför kan stockholmarna nu se en av de nya Bombardiervagnarna gå mellan Waldemarsudde och Norrmalmstorg. Men när kommer den här vagnen att gå i daglig trafik i Norrköping?- Sätt igång nu, bygg ut till Navestad utan att invänta statsbidrag. Längre väntan blir dyrare för kommunen än vad statsbidraget är värt, sade en m-politiker nyligen.Efter en konsultrapport med en komplicerad mix av siffror och plus och minusfaktorer har det kommits fram till att utbyggnaden bara skulle kosta 82 milj kronor. Och efter fem år skulle utbyggnaden kunna betalat sig själv. Simsalabim, det låter som försumbart jämfört med andra aktuella dyra entreprenader i Norrköping. Kanske underlättas politikernas beslutsvånda.Rent faktiskt har ju bygget startat för länge sedan med Ljura-etappen. Spårvägsbro är byggd över Söderleden. För att inte lura folk och näringsliv måste bygget fortsätta med eller utan statsbidrag. Kommunen har bundit upp sig med spårväg som lockbete för många framtidsprojekt. Det är löften som inte kan svikas.Det har köpts spårvagnar för att kollektivtrafiken ska bli mer effektiv här i Norrköping. Då är det ju bra om det ordnas så att de kan köras här och inte gå i uppvisningstrafik för Bombardier i Stockholm och som tidigare i Malmö. Östgötatrafikens emblem finns på vagnen och för Bombardier, som det står runt om, är det bra reklam där vagnen går i Stockholms mest publikstarka områden. Men har Norrköping någon nytta av det?
Läs mer om