Slopade ramper=mer stadstrafik
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Total blockering av Söderleden vid Hagebygatan tvingar till långa dagliga omvägar och sämre trafikmiljö på många håll. Med stor sannolikhet blir det så att trafik som Söderleden övertog från Albrektsvägen, Södra Promenaden och Kneippen återvänder till gamla stråket. Som trafikant ser man det inte som attraktivt att dagligen åka flera kilometer längre via trevägskorset Hagebygatan, Snickaregatan och Lidaleden, förbi Hageby Centrum till trafikplats Smedby, och till sist E22 till Ljura för att nå Söderleden.
Eventuell spårväg genom nämnda trevägskorts kan också antas bidra till att minska den dåliga trafiksäkerheten där.
Kommunen sägs vilja lyssna på argument för eller emot en (!) ramp, nämligen avfart från Vilbergshållet. Men inget mindre än på- och avfartsramper åt väster är acceptabelt. Total blockering av Söderleden vid Hagebygatan innebär mindre trafik på leden ifråga.
Varför då göra den till superled med fyra filer?