Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Slopade ramper=mer stadstrafik

Norrköping2005-05-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Möjlighet finns att anlägga på- och avfartsramper åt väster mellan Söderledan och Hagebygatan. Det står i Vägverkets förstudie till Söderledsprojektet, gjord 2002. Men sådana rätta idéer slår kommunen dövörat till. Enligt tekniska chefen, Eva Mattsson, i Folkbladet den 22/4 vill kommunen slippa ramper. Hela Hagebys och andra stadsdelars befolkning förlorar då sina logiska trafikriktningar när Söderleden inte kan nås som idag.
Total blockering av Söderleden vid Hagebygatan tvingar till långa dagliga omvägar och sämre trafikmiljö på många håll. Med stor sannolikhet blir det så att trafik som Söderleden övertog från Albrektsvägen, Södra Promenaden och Kneippen återvänder till gamla stråket. Som trafikant ser man det inte som attraktivt att dagligen åka flera kilometer längre via trevägskorset Hagebygatan, Snickaregatan och Lidaleden, förbi Hageby Centrum till trafikplats Smedby, och till sist E22 till Ljura för att nå Söderleden.
Eventuell spårväg genom nämnda trevägskorts kan också antas bidra till att minska den dåliga trafiksäkerheten där.
Kommunen sägs vilja lyssna på argument för eller emot en (!) ramp, nämligen avfart från Vilbergshållet. Men inget mindre än på- och avfartsramper åt väster är acceptabelt. Total blockering av Söderleden vid Hagebygatan innebär mindre trafik på leden ifråga.
Varför då göra den till superled med fyra filer?
Läs mer om