Repris i Ringborgs hörna
Ett kommunalt trafikångest om två år, anser Stig Sundström.Foto: Niclas Sandberg
Foto:
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är verkligen olyckligt att kommunen och Vägverket låter byta vägkorset vid S:t Johannes kyrka mot trafikplats Hageby på E22 för Söderledstrafiken till och från Hageby. Denna ändring utan redovisade tekniska eller rationella skäl vill de allra flesta trafikanter inte ha. Beslutet om slopade avfarter vid Hagebygatan, avslöjar en fullkomligt historielös syn hos politiker och planerare på när det gäller trafikförhållandena i området. Ironiskt nog blir följden att kommun och Vägverk med öppna (?) ögon bygger bort den viktiga roll Söderleden har som avlastare av innerstadstrafik. Förr var Albrektsvägen yttre ringled. Under hand ökade trafiken på Hagebygatan och det ökända kaoset i "Ringborgs hörna" föddes. För att komma undan krockar och köer, flydde bilisterna till smågatorna utanför Albrektsvägen. Även tunga fordon tog villagatorna. Därför stängdes Gröndalsgatan vid Holmstagatan 1977 och genomfartstrafiken fick återigen pressa sig igen Ringborgs hörna. 1984 öppnades Söderleden helt och hållet och fyllde effektivt rollen som yttre ringled. Frid och fröjd i Klingsbergsområdet och Ringborgs hörna upphörde som värsta kaoshörnan. Vid den nya Söderledens tillkomst 2008-09 finns uppenbar risk att trafiken återvänder till gator som användes före Söderleden. Gröndalsgatan, Holmstagatan, Södra och Östra promenaderna, Lokegatan, m fl gator i Kneippen. Det väntar repris i gamla Ringborgs hörna.Om två år är prognosen för krysset vid
S:t Johannes kyrka att där inte finns utrymme för annat än en kommunal trafikångest.