Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Rätt skjuta på Ostlänken

Foto: Forsby Jan

Norrköping2008-02-19 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Finansminister Anders Borg chockar ivrarna för Ostlänken. Den har inte prioritet i hans tänkande om infrastruktur. Samtidigt som han skjuter Ostlänken på framtiden har han också ett för Östergötland och Norrköping intressant alternativ. Det är att satsa på vägen till Kalmar, E 22:an. Den ligger före i nyttighetsgrad, säger han.Om Borg anser det rimligt och klokt att satsa där i stället så är det ett behov som känns ända nerifrån Skåne - Blekinge och vidare utmed ostkusten till Norrköping. Borgs syn på saken innebär förstås en hård knäck för ostlänksstäderna Linköping, Norrköping och Nyköping. Där ses ju länken som den absolut viktigaste infrastruktursatsningen. Det speglas genom ivrig lobbying, nya bygg- och planförslag, prognoser för mer jobb, och folkmängd. Visioner som är så fluffiga att det är mycket svårt att hänga med och förstå de stora följderna av en snabbjärnväg mellan Linköping och Järna. Hänförelsen inför Ostlänken dominerar dagordningen i de nämnda kommunerna och skymmer andra viktiga projekt, även lokalt.Anders Borg har kanske rätt i att det finns flera viktiga projekt i det långa Sverige än den korta, dyra bit järnväg som det slåss för här från Östergötland? För Norrköping är det ju ingen nackdel att han omprioriterar och i stället framhåller E22 som bärande en högre nyttighetsgrad. Tvärtom. Denna väg, direkt knuten till E4 norr om stan via Händelö, är ju precis vad Norrköping behöver för sitt logistiknavs fulländning. Inför den möjligheten gäller det nu att försöka gå i par med regeringens kanske mäktigaste medlem och försöka få ut bästa möjliga för både E22 och järnväg till Händelö norrifrån via Kardonbron. Borg ser förstås riksintresset i en förbifart Norrköping på nämnt sätt.Det är en gammal fråga och ett behov för trafik mellan Svealand/Stockholm, ostkusten och Sydöstra Sverige. E22 är den investering i Östergötland som ligger närmast i tiden.Går det här Anders Borgs väg i regeringen betyder det att Norrköping kommer närmare till att förbättra de svåra trafikproblemen i innerstaden. De kan inte lösas utan att ny väg byggs. När det kravet fullbordats innebär det att i princip all tung trafik kan ledas utanför stan. Avgastäcket över stan kan tunnas ut.För Norrköpings utveckling som transport och logistikcentrum, för vilket det nu satsas än mer på stora markområden, är E22-projektet nödvändigt och kan inte stå tillbaka för snabbtåg. Hur fort det går beror av hur många andra projekt med högre nyttighet än Ostlänken som Borg funnit.
Läs mer om