Nytt stort vägbygge genom fel stadsdelar
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<b>Fel sida av stan</b>
Men Vägverkets första och största satsning kring Norrköping enligt de nya vägplanerna är istället att från 2006 göra Söderleden till en fyrfilig motorväg. Politikerna i Norrköping och Vägverket tycker att en sådan ombyggnad behövs. Fast den löser inte de värsta trafikproblemen och bättrar heller inte tillgängligheten till Händelö och hamnens olika delar. Hamn- och transportnäringarna tycker säkert att det satsas på fel sida av stan, när det om något år läggs 140 miljoner kronor på Söderleden! Söderledens "flytproblem" är inte att det saknas filer, utan att det fattas planskilda korsningar på ett par- tre ställen. Därför upprepar jag ett gammalt tips: bygg sådana, det räcker!
<b>Sämsta miljöval</b>
Stadsmotorvägar är inte modernt. Det är en sådan Söderleden förvandlas till där den går mellan kilometervis av gröna bostadsområden. Prioriteringen som Vägverket och kommunen samsas om är inte bara ett dåligt trafikval utan också sämsta möjliga miljöval! Vägverkets historiska ointresse för öster-norrled till Norrköpings transportcentrum har inte kunnat brytas vid framstötar av politikerna. Kanske har dessa varit för kraftlösa. Politikerna jobbar sedan ett par år frenetiskt för järnvägens ostlänk. Sett från ett väglöst område öster och norr om stan är det fel infrastrukturspår. Först om tio år kan skymtas en norrlänk från Herstabergs trafikplats till Bravikenvägen, trots de akuta tillgänglighetsproblemen kring hamnen och Händelö. Det blir alltmer svåråkt för en viktig del av de sektorer som kommunen ska bygga sin tillväxt på.
Jag läser i en av mina krönikor för över två år sedan att Ingemar Skogö innan tillträdet som chef för Vägverket sa att han "intresserar sig för frågan om en bättre anslutning mellan E22 och E4 här i Norrköping". Det är ett bra intresse, fast det syns inte ännu i vägplanerna!