Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Norrköpings spårvagnar inte jämförbara med tyska

Norrköping2003-06-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En repa med spårvagn från Rådhustorget i Söderköping via Navestad-Södertull, Campus och resecentrum till Linköping på 50 minuter, är en idé bland många för det länsvidgade spårvägsnätet. Jag har tidigare anfört skepsis för nätets utbyggnad på den östgötska myllan. Vad ska våra tämligen fridfullt rullande gatuspårvagnar bytas mot för tekniska under för att kunna köras till Linköping på järnvägsspår? Min skepsis blir ännu större när jag märker förebilden och dess trafikunderlag.
Den så kallade Duo- spårvagnen för både spårvägs- och järnvägsspår finns i Saarbrücken i Tyskland. Där finns förutsättningarna i den lilla delstaten Saarland vars yta är 2600 kvadratkilometer och har en miljon invånare som betalar kalaset. Inom detta land ingår huvudstaden Saarbrucken i ett statsförbund med över 360 000 invånare på ett område om cirka 410 kvadratkilometer.
Där kan nog många människor köras i små rundor och mellan stora orter. Det är som att hållas med allt detta inom ett fjärdedels hörn av Östergötland. Vårt eget läns mått är cirka 10 000 kvadratkilometer och antalet invånare cirka 400 000. Det som är möjligt i Saarbrucken kan näppeligen skräddarsys i Östergötland vilket man kanske kan förstå av en sådan redovisning. Hittills har försöken under decennier att hämta hem något nytt, bra spårvägssystem från Europa inte lyckats.
Gatuspårvägarna i Norrköping har blivit vid sitt traditionella nät. Faktorer som underlag, ekonomi och frågan om att ha och inte ha spårväg i framtiden har inte lett till annat än inköp av begagnade ledvagnar. Så länge det inte är helt klart med Navestad behöver inte Norrköpings politiker syssla med att dra upp spårvagn från gatan till banvallen. Det kan stå oss dyrt.
Läs mer om