Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Märkligt om nya spårvagnsaffären

Norrköping2009-03-10 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Norrköping har snart kostnader i storleksklass en halv miljard för spårvägen. Det ska köpas tio nya vagnar för nästan 300 milj kronor. Tillsammans med utbyggnaden av linjen till Navestad blir det en jätteinvestering.Det hela tycks mycket märkligt. Helt nyligen beskrevs i "Vårt Norrköping" att det görs ekonomisk vinst på spårvägsplanerna. Då här stod det om utbyggnaden: 2006 köpte kommunen in fem nya spårvagnar. Dessa tillsammans med dem som fanns innan är tillräckligt många för att kunna trafikera den nya spårvägen (Hageby-Navestadlinjen). Eva Andersson kommenterar: "Vi har alltså inga extra konstnader där. Eftersom vi kan avveckla de dieselbussar som tafikerar området i dag gör vi en stor vinst, både ekonomiskt och miljömässigt".Nu räcker alltså inte vagnparken till. Nya insikter har tillkommit, verkar det som. Tidigare har det sagts att det är lönsamt att bygga ut spårvägen nu och inte invänta statsbidragsbesked, vilket ter sig synnerligen ovisst. Är det kalkylerat rätt där, kan frågas.
Läs mer om