Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Linköping bjöd bara till med armbågen

Norrköping2005-02-15 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I november 1987 satt kommunalråden Karl-Erik Wernersson och Henry Eriksson, båda (s), samt Roland Larsson (c) och Sven Lindgren (m) och beslöt om flygbuss från Linköping till regionflygplatsen Kungsängen. Denna flygplats betraktades från mitten av 1980-talet som regionflygplats. Nu spårades frid och fröjd. Men Linköping bjöd tyvärr till bara med armbågen. Efter en liten tid sökte Saab med kommunens goda minne koncession för eget flyg till Köpenhamn, och sedan dess storsatsar Linköpings kommun där borta. Detta har fört med sig det delade utlandsflyget, det som nu håller på att gå kaputt.
Kungsängen har genom flera decennier haft de bästa förutsättningarna att vara regionflygplats, och är det överlägset ännu idag. För Linköping och Saab däremot återstår svåra prövningar ekonomiskt, tekniskt och miljömässigt för att nå upp till Kungsängens standard. Linköpings kommun har redan öst in över 100 miljoner kronor och ytterligare 150-200 miljoner kronor behövs till Saabfältet för att Kungsängens standard ska kunna tangeras. Finns det några sunda tänkare i västra regionen i länet är det ju lätt, mot bakgrund av alla kända fakta, att se att det är onödigt av Linköpings kommun att satsa mer på Saabfältet, när det bara är drygt fyra mil till befintlig regionflygplats.
Det här är ju något att samsas om i allt tal om närmande mellan städerna Norrköping och Linköping. Hittills visad oförmåga innebär att östgötaflyget tappar mot Arlanda och Skavsta. Och i rådhus respektive stadshus måste snart förstås att länet blir utan det flyg som det kivas om. Samarbetet måste gå ut på att Linköping erkänner Kungsängen som regionflygplats och lägger ned den för länsflyget ödesdigra konkurrensen. Säg Kungsängen - det räcker!
Historiskt finns en viss parallellitet. Norrköping tyckte inte att det var alldeles givet att Linköping skulle ha det universitet som länet strävade efter för några decennier sedan. Under förpostfäktningarna här i länet varnade landshövding Per Eckerberg för att länet skulle mista universitetet om inte enighet snabbt skapades. Linköping ansågs ha fördelarna och inför framlagda argument och för länets bästa böjde sig Norrköpings politiker. De handlade stort tyckte Per Eckerberg. I flygplatsfrågan saknas tyvärr en "domptör" av den kalibern.
Läs mer om