Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Låt Klockaretorpet få nytta av linje 119

Låt buss 119 stanna vid Klockaretorpets centrum, tycker insändarskribenten.Foto: Patrik Larsson/arkiv

Låt buss 119 stanna vid Klockaretorpets centrum, tycker insändarskribenten.Foto: Patrik Larsson/arkiv

Foto: Patrik Larsson

Norrköping2008-06-27 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Buss linje 119 kommer att förlängas från den nuvarande vändhållplatsen på Dalviksgatan invid Skarphagshemmet till Himmelstalunds idrotts- och evenemangsområde. Detta motiveras av transportbehovet till de utökade aktiviteterna alltifrån Trädgårdsgymnasiet till campingplatsen.Det finns ett annat transportbehov som samtidigt kan tillgodoses av den förlängda busslinjen. Klockaretorpet med cirka 4 000 invånare saknar nästan helt lokal service. Med spårvagnstrafiken har stadsdelen perfekt förbindelse till centrala Norrköping. Vad som saknas är däremot kollektivtafik till viktig närsevice som betjänar stadsdelen. Klockaretorpsborna har sin närmaste vårdcentral i Skarptorp, sin närmaste mataffär och andra butiker i Skarphagens centrum och sitt "postkontor" i OK vid Skarphagsleden/Ektorp. För oss som kör bil, cyklar eller gillar några kilometers promenad till serviceställerna är detta helt okej.För personer som behöver tillgång till allmänna färdmedel, vore det en vettig åtgärd att dra den nya bussträckningen så att hållplatser kan förläggas i centrala delar av området. En linjedragning längs Wilhelm Wibergs gata och Torsten Fogelqvists gata vore den optimala lösningen. Det förutsätter att busspassage möjliggörs över spårvägen i stadsdelens centrum.En sådan linjesträckning kunde tillgodose ett relativt stort och kanske växande behov. Körvägen skulle troligen bli ett par minuter längre än alternativet att dra linje via Gustav Jenséns gata. Det senare alternativet skulle vara till ingen nytta för Klockaretorpet utom dess allra östligaste del. Dessa behov som har konstaterats av olika organisationer i stadsdelen har påtalats för planerare och beslutsfattare vid olika tillfällen.Behovet bör vara lika lätta att inse som de analoga behoven i stadsdelarna Smeby/Rambodal, vilka har en busslinje via Hageby, förutom den gamla linjen via Ljura.
Läs mer om