Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kungsängen - en ekonomisk snara

Norrköping2005-10-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Luftfartsverkets beslut att kliva ur Kungsängens flygplats, det är nog ett mycket klokt beslut av verket. Inrikesflyget är överetablerat och Norrköpings flygplats har själva inte kundunderlag för att få lönsamhet, och är följaktligen inte konkurrenskraftigt i Luftfartsverkets regi. Charterflyget genererar heller inga vinster för flygplatser. Alla små flygplatser är inte konkurrenskraftiga utan går med stora underskott som exempelvis Skavsta, utanför Nyköping. Skavsta går årligen med stora förluster, enligt uppgift med 12,7 miljoner det senaste räkenskapsåret enligt NT den 29 september.
Enligt samma tidning gick Skavsta med 126 miljoner i förlust dom senaste fem åren.
Nu vill Norrköpings Kommun ta över en garanterat förlustbringande verksamhet, i minst Skavstas förlustsiffrors storlek. Att Luftfartsverket är framsynt och ser flygets svårare konkurrenssituation är hedersamt för dom, men att sedan lyfta över framtidens kostnader på en enskild kommun är beklämmande, då vi i Norrköping inte nu har pengar till drift av skolor och barnens utbildning. Fem år går fort om Luftfartsverket går ur Kungsängen, sedan står kommunen där med ett omöjligt projekt som vi måste stötta med minst Skavstas storlek, pengar som kommunens innevånare behöver då befolkningskurvan visar på att vi blir äldre och mer vårdkrävande och större kostnader.
Svaret vet vi redan från politikerna, näringslivet behöver flyget, men det stämmer inte i dag, då vi satsar stora pengar i infrastrukturen som utbyggnad av stambanan och tågen blir mycket snabbare och bättre. Vi har Linköping och Nyköping inom räckhåll och att då Norrköping satsar försvårar ytterligare lönsamhet. Vi vet också att miljöpartiet föreslagit miljöskatter på flygbränslet och det kommer förmodligen stora miljökrav på luftfarten som inte små flygplatser har råd med. I dag har vi luftrummet fyllt av flygfotogen och den lägger sig som en dimma över allt levande i startsträckans linje.
Nej, stoppa inte in kommunen i den ekonomiska snara som ett övertagande av Kungsängen medför.
Se in i framtiden, näringslivet behöver inte Kungsängen och åker jag som turist kan jag göra det från i dag flera alternativ i närområdet.
Läs mer om