Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kom ihåg spårvägsbro till lilla Söderköping!

Norrköping2009-10-22 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det från början dåliga förslaget att bygga en båtlyft i Göta kanal i Söderköping, verkar förnuftigt nog bli nedlagt.Vad blir nästa förslag, för att trafiken på E 22 ska flyta? Kanske då två broar för växelvis öppnande för kanaltrafiken? Ska Söderköpings kommun och Vägverket då bry sig om att politiker i Norrköping är heta för att bygga spårväg till Söderköping?Gör de det, så måste ju redan nu vägas in att bygga spår på någon av broarna, så att spårvagnen kan ta sig över kanalen på väg in till Rådhustorget.Söderköping som spårvägsstad vore ju om något, en stor attraktion. Här kan öppnas ett samverkansprojekt mellan den stora och den lilla staden, som vore unikt. Spårväg med god transportkapacitet året om och stort turistvärde i båda riktningarna.Två broar över kanalen är bättre än det schabrak till båtlyft, som skulle stå oanvänt åtta månader om året och inte göra ett dugg nytta.Kan någon förvånas över att det inte gått att få medfinansiärer och investerare till att delta i ett sådant projekt?Som dessutom skulle förstöra det historiska projekt som ju Göta kanal är.
Läs mer om