Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Inte-gration och järnväg med sylt!

Norrköping2002-10-21 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Politikernas viktigaste uppgiftär att prioritera så att våra skattepengar används på rätt sätt. Det tycks vara dåligt med det.Finns någon helhetssyn ?
Hur kan man godkänna en vansinnesflytt förintegrationsverket med merkostnaderpå milionbelopp per år, bara för att personalen ska slippa åka gratis taxi till o frånjobbet. (Jag trodde bara funktionshindrade personer hade den förmånen !) Man har fått skattesubvensionerad nyrenoverade toppenfina lokaler i Navestad för detta skattefinansierade verk. Skräddarsydda för verksamheten. Vem bär det yttersta ansvaret ? Stoppa denna vansinnesflytt !

<b> Kolmården förstörs</b>
Varför trorpolitiker att en snabbjärnväg som förstör Kolmården för all framtid (en spillra av vildmark) ska gynna regionen ? Det blir flera ensamma barn i de Östgötska hemmen då föräldrarna tvingas pendla till jobbet i Stockholm.Detta med många negativa sociala konsekvenser.

<b> Överexploaterat</b>
Utvecklingen av Stockholm, som redan ärfullständigt överexploaterat med höga hyror och trafikkaos som följd, bordestoppas. Och harvi råd att åka med ett tåg som blir avsevärt dyrare än dagens snabbtåg ?

<b>Lägg jobben i Östergötland</b>
Lägg jobben i Östergötland (gärna på cykeavstånd) så behöver vi inte åka till Stockholm mer än på vissa konserter och skolresor !
Vid informationen om Ostlänken i Hultdalsskolan i Åby fick vi dessutom reda på att ett fåtal tåg skulle stanna i Norrköping. (Är SJ här för att stanna ?)
Ett mycket bra argument ör järnvägär att miljöfarlig långtradartrafik (framför allt utländsk utan miljödiesel) skulle ersättas av tåg. Men snabbjärnvägen är avsedd för persontrafik!

<b>Prestigejärnväg</b>
Och vilken politikerkommer att tvångsstyra långtradarfrakterna till järnvägen ? Snabbjärnvägarna har blivit till prestige. De finns i Europa och då vill våra styrande också bygga. Menpå kontinenten finns ett helt annat resandeunderlag. Och där finns inte orörd natur. Som i Kolmården. Det är därför Sverige alltmer uppskattas av bl a tyskar. För naturens skull. Och tystnaden. (Om järnvägen byggs ska den givetvis gå längs E 4:an.

<b>Höga ljudnivåer</b>
Där är det ju redan höga ljudnivåer och stora sår i naturen.) Och vad har det för betydelse om tågresan tar 30 minuter längre tid? Du kan jobba på tåget. Läsa tidningen och koppla av. Du kan integrera dig med medresenärerna.
Och du kan i lugn och ro äta pyttipanna med saftigt goda rödbetor eller pannkaka med massor av sylt. Precis som våra pensionärer givetvis ska ha rättatt få i sina lunchlådor!