Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Inget jubileum för flygplatsen

Norrköping2004-10-26 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ljuskäglan från flygfyren på Smedbyberget svepte över Kungsängen och Oxelbergen. Den sände tätt återkommande blänk in genom fönstren i villorna på Storsvängen. Flygfyren 107 ledde flygplanen på stamflyglinjen Stockholm-Malmö, där Norrköping var en viktig länk.
En stolt flygera hade öppnats, en spännande tid på väg.
Tiden var 1934, i är alltså för 70 år sedan. Men nu är det jubileumsår utan klang och jubel.
Det kan ju inte firas när allt färre flyger och flygplatsens existens hotas.
Linköping har också flygplats. Och båda har varsitt halvdant flyg till Köpenhamn.
Sedan SAS försvann har det bara gått sämre. Det hade varit mycket bättre med en flygplats, redan för länge sedan. Ett nu åtminstone 30-årigt bypolitiskt präglat käbbel har dock förhindrat "sammansmältning".
Norrköping ska vara regionflygplats sa i början av 1987 dåvarande chefen för Luftfartsverket Bengt A W Johansson. En tid efteråt förekom flygbuss från Linköping, men det blev kortvarigt.
Försöket misslyckades, Johansson fick inget gehör från Linköpingshållet.
Där borta skaffades istället underhand koncession för eget Köpenhamnsflyg från Saabfältet.
Samtidigt var den eviga frågan om samarbete eller konkurrens kommunerna emellan bubblande aktuell.
Bland andra kommunalrådet Roland Larsson (c) talade för gemensam arbetsmarknad.
Daglig pendling mellan orterna borde funka, tyckte han. Annars var det så att folk i Larssons stad den eller de gånger de skulle flyga ansåg att det var helsikes långt till Norrköping...
Alla vet att kommunerna gjort stora åtaganden i respektive flygplats och låst sig för långt användande.
Det nya "överorganet" Östsam vågar heller inte i sin nyss framlagda utredning säga var det ska flygas ifrån
Den stoppar heller inte den genom decennierna fortlöpande oförmågan hos parterna att bestämma det mest rationella: En ort. En flygplats.
Fjärde decenniet har övertagit våndan. Den östgötska envisa tudelningen gagnar Arlandas värvning av resenärer. Samtidigt skaver sedan några år Nyköpings Skavsta djupa sår i östgötska flygstatistiken.
För två år sedan sa dåvarande chefen på Kungsängen, Lars Samuelsson, att enighet måste nås om enbart en flygplats. Något för Lena Micko och Mattias Ottosson att prata om. I avsaknad av Östsam-råd!
Flygfyrarnas saga är all för längesen. Kungsängens ljus i dag har andra behov och karaktär. Sålunda har 70-åriga flygplatsen som mångmiljonpresent nyligen fått nytt bankantsljus och modernare inflygningssystem. Det ligger väl ljus optimism i dessa installationer?
Läs mer om