Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Huka er, Hagebybor

Foto: Sandberg Niclas

Norrköping2009-04-07 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En helt främmande byggnadskropp håller på att växa upp i Portenområdet i Hageby. Det är det första exemplet på hur detaljplaner nu medger att nya hus byggs framför 1950-1960-talshusen.Miljonprogrammets byggande i Hageby, som representerar ett öppet och ljust stadsplanetänkande, duger inte åt kommunledning och stadsbyggare. Femtio år senare gäller förtätning i yttre stadsdelar. Men här är det ett historiskt misstag att göra om gatu- och byggnadsstruktur i ett område som planmässigt skiljer sig fördelaktigt från andra hårt kritiserade miljonprogramområden. Ett rent paradis för folk från slummen i stan.Vid ett välbesökt informationsmöte nyligen i Hagebyaulan vittnade ledsna hyresgäster vid Plåtslagaregatan om hur den öppna vyn upp mot Egna hem och Sankt Johannes kyrka nu försvunnit för alltid. De har fått fem våningar framför sig som det inte går att titta över. Samma öde väntar många hundratals hyresgäster utmed Hagebygatan.Det nya huset i kv. Porten, ett äldreboende, står några armlängds avstånd från vårdcentalen. Dikt väster om ska dras spårväg. En vinklel av huset står tätt med Plåtslagaregatan. Ingen grön oas skimrar för de boende.På den för några år sedan visade modellen av nybyggnadsområdet fanns inga gator för in- och utfart. Sedan ritades in en väg/gata på krönet över den av bullerskäl nedsänkta Söderleden. Utom Söderleden bildar nu den nya Grundläggaregatan en ny bullerkälla för den bebyggelse som ska komma bredvid. Det är spartanska vägerbjudandet för trafik till vårdcentralen och all övrig trafik till Portenområdet, mynnar till Hagebygatan i en mycket liten trafikplats vid Söderledsbron.I paus- och eftersnacket i aulan om stadsutvecklingen i Hageby var många förbryllande över metodiken. Hur tänker stadsplaneförfattarna? Här syns ingen högre stadsplanekonst.I en stadsdel där bostadsbyggandet ska tillföra hundratals nya lägenheter och handelns expansion slår östgötarekord, där minimeras gatuutrymmena för en växande trafik. Ansvariga är säkert nu också medvetna om att rondellen vid E 22 och Hageby centrum, dit kommunen och vägverket flyttat huvudinfarten till stadsdelen, har alldeles för dålig kapacitet. Trycket där accentueras också av borttagna på- och avfarter vid Hagebygatan-Söderleden. Det ska bli miljoner fler som åker in till HC.Här lever ju också gående och cyklister från Lida- och Smedbyområdena farligt genom att deras stråk i omedelbar följd korsar tre av anslutningarna till rondellen. Fordon här är också rullatorer och mopeder.Genom den förtätade stadsdelen ska rulla spårvagnar som går snabbare än bussen mellan Ringdansen och Söder tull. Så huka er Hagebybor!
Läs mer om