Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hela folkets järnväg?

Norrköping2009-01-31 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En del besökare stannar till och tittar på alternativen till dragning av Ostlänken när de går in i stadsbiblioteket. Hur nära blir det vårt hus eller firman? Blir det mycket buller och väsen? Asch, det ligger så långt fram, man kan inte se hur det blir. Det går inte att bry sig nu, menar någon. Men i kommunledningen är förväntningarna (och prognoserna) oerhört uppskruvade. 28 000 nya jobb i Norrköping och Linköping tio år efter Ostlänkens start. 6 000 fler invånare här i stan. Varifrån? Det tippade Internationella handelshögskolan i Jönköping för snart två år sedan. Gäller liknande alla städer utmed banan? Mattias Ottosson, kommunstyrelsens ordförande säger att Ostlänken är lika stort som när järnvägen kom till Norrköping. Samtidigt visar teckningar byggnader i kolossalformat kring tåget. Vår stads egen järnvägsstation blir ett pyttelitet hus nedtryckt i botten till under järnvägens nivå. Det är svårt att fånga och tro på att överdrifterna går hem. Det varnas också: Om inte Ostänken blir av befaras både Norrköping och Linköping gå bakåt. Politikerna, några stycken, går på i ullstrumporna för projektet, trots att de inte har en aning om vad det kostar. Ingen vet om Sverige har råd med det här. Pådrivarna hänvisar till utbyggnader på kontinenten. Referenser som kan hämtas in borde väl få tysta politiker att börja fungera. Jag har i tidigare insändare som exempel nämnt höghastighetsbanan Madrid-Barcelona, drygt 60 mil från varandra i ett land med cirka 50 miljoner invånare. Kring vardera ändstationerna bor 5 miljoner, tillsammans mer än i hela Sverige. Mellan Stockholm-Malmö är det ungefär lika långt. I Stockholmsområdet bor 1,5 milj och i Malmö med omgivningar cirka 500 000. Om man frågar om det bär sig visar exemplen tydligt var förutsättningarna är bäst. Med de få resenärerna här lär det inte kunna bli hela folkets järnväg.
Läs mer om