Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fler borde oroas av Söderledsprojektet

Norrköping2007-09-14 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Utan att så många önskar det ska nu vägprojektet där Hageby isoleras från Söderleden snart sättas igång. Att jobbresor västerut för folk i Hageby blir 100 mil längre per år ändrar inte synen hos Vägverket och kommunen på projektets konsekvenser. Det kanske är ett för svagt argument för att något ska kunna ändras.
Det kanske inte heller räcker med det här: Om ettusen bilar dagligen kör den två kilometer långa sträckan runt kvarteret Porten blir det sammanlagt 73.000 mil längre körsträcka. Men trafikflödet från Hagebygatan till Söderleden torde dagligen vara flera tusen bilar mer än så. Låt oss säga tre tusen bilar till i samma race så blir det över året 210.000 mil längre sträcka. Många av de här bilarna ska gå i retur hem igen och andra med olika mål i Hageby kommer till. Därmed kan den förlängda körsträckan runt kv. Porten vara uppe i en dubbling, 420.000 mil över året.
Ingen vet vad för sorts flödessiffror som ligger till grund för det drastiska beslutet att skära av Hagebygatans direktanslutning till lokalgatan Söderleden. (Trots sin blivande storlek är den ändå bara en lokal kringled). Men nog borde väl någon tyckt att det är onödigt att rikta om en hel stadsdelstrafik till ett mycket obekvämt rundbanelopp. Tur och retur.
Kommunalrådet Eva Andersson och Stefan Arrelid noterade mycket riktigt i ett svar på mina artiklar att jag uttryckte oro för projektets konsekvenser. Fler borde känna oro. Vad betyder en halv miljon mil förlängd körsträcka för miljön? Hur många kilo koldioxid? Den två kilometers vägringen runt kvarteret Porten fylld med nya avgaser stör verkligen kommunens syfte att minska trafiken. Miljöaspekten är helt åsidosatt.
Efter det tror kommunen att hela Söderledsprojektet är allmänt accepterat. Erfarenheterna från det här projektets bekantgörande från kommunen ger anledning till fundering. Var höll alla till som borde sagt ifrån om ett och annat. Brandförsvar och ambulansväsende som får längre insatstider, liksom polisen. Hela transportväsendet? Bostadsbolagen brydde sig inte om att de tusentals hushållen får sämre tillgänglighet till sin stadsdel. Och miljöskyddsnämnden?
Trots att genomförandet slår mot tusentals hushålls bilkostnader, stör viktiga samhällsorgans verksamhet och avsevärt bidrar till klimatstörningarna sker snart det ödesdigra stängselbygget vid Söderleden/Hagebygatan.
Läs mer om