Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett nytt fattigmansprojekt

Norrköping2005-10-26 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det blir rätt knöligt att forslas med spårvagn mellan Drottninggatan och Ljuragatan. Det avses ske via Nygatan och Hörngatan till Trozelligatan. Därifrån ska vid Albrektsvägen vika av ett nytt spår nästan i helt nordlig riktning över Hagebygatan ned till Ica Ljura.
Eftersom det här nya spårvägsbygget är embryot till Navestadlinjen finns en betydligt rakare väg mellan två punkter. Den går från korsningen Nygatan/Olai Kyrkogata och därifrån över Södra Promenaden rätt ut genom Vasaparken bort till Albrektsvägen och Ljura. Eftersom det menas att spårvägen ska bli snabbare än bussen är det säkert bästa vägvalet.
Det här spårvägsbygget tycks bli samma typ av "fattigmansprojekt" som Söderledsbygget, det vill säga det ska genomföras i etapper och ta mycket lång tid. Färdigt till Ringdansen kanske 2011. Detta innebär att projektet blir mycket svårt att kostnadsberäkna. Var och varannan etapp kommer att lämna efter sig stora fördyringar.
Exercisen är ju redan igång, 125 miljoner för en tid sedan och nu 200 miljoner.
För 15 år sedan diskuterade fullmäktige utbyggnad till Navestad till en kostand av 250 miljoner kronor. Och då räknade man med att bygga ut i ett svep. Inget går att genomföra utan statsbidrag.
Hur stort eller när vet ingen. För närvarande drar Norrköpings kommun på en gång i tre av mjölkkossan statens spenar nämligen vägverket, banverket och luftfartsverket för att klara sina kommunikationsgrenar. Det kanske inte är så lyckat.
Läs mer om