Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett grymt besked

Kommer spårvagnen som nu går till Ljura också någonsin passera Söderleden? undrar Stig Sundström. Foto: Titti Olovsson

Kommer spårvagnen som nu går till Ljura också någonsin passera Söderleden? undrar Stig Sundström. Foto: Titti Olovsson

Foto:

Norrköping2007-03-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Staten har aldrig varit så värst pigg på att bidra till utbyggnaden av spårvägsnät. Det har Norrköping fått erfara under många decennier. Oavsett färg på regeringen har det, trots ofta intensiv lobbying, inte blivit något bidrag. I början av 1980-talet föreslog en utredning om kollektiv lokaltrafik 80-procentigt statsbidrag, men det förslaget rann ut i sanden, åtminstone när det gällde Norrköpings spårvägar.
Den nuvarande regeringen verkar än mindre benägen att bidra med något. Kommunen bör nu, enligt infrastrukturministerns statssekreterare, istället vända sig till näringslivet och be om investeringar i spårvägsnätet. Regeringen vill även att spårvägsutbyggnaden ska tas upp i den regionala prioriteringsnivån och bli en del i regional planering. Vilket inte kan innebära annat än att spårvägen till Navestad, som nu slagit knut på sig vid Ljuragatan, dras in i klungan av andra orters genom- och förbifarter, broar, järnvägar och båtlyft för att få sin plats i regionens turordning av trafikutbyggnader.
Hur ska nu Mattias Ottosson (s) och kompani möta detta grymma besked? Spårvägsbygget är ju viktigt för planering och byggande av nya Vasastaden på Ljurafältet och fortsatta utförandet av stadsmotorvägen Söderleden. Kommer den någonsin att korsas av spårvägen? Svaret är väl bara att politikerna får ge sig ut på sponsorjakt och samla in pengar för att den interna drömmen om Navestadsspårvagn ska uppfyllas. Den drömmen närmar sig fyrtio år.
Läs mer om