Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En måste ge upp

Norrköping2003-02-22 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ska Linköpig eller Norrköping ha Östergötlands länsflygplats? Så frågades det efter ett flygmöte i Norrköping nyligen.
Det för tanken bakåt till 1970- och början av 1980-talet. Då stod det animerad strid mellan städerna om vilken som skulle ha länsflygplatsen. Det handlade om att staka ut framtiden för flyget i brist på en önskad mitt-i-mellan-flygplats i Norsholm/Gistadtrakten. Norrköping/Kungsängen avgick med segern. Från Linköping/Saab-fältet har detta aldrig riktigt accepterats. Det har märkts i den flera decennier långa konkurrensen kring Köpenhamnsflyget.
Raset i passagerarsiffrorna efter att SAS övergett Kungsängen har orsakat kris. Chefen där, Lars Samuelsson, har dragit slutsatsen att man måste enas om att flyga från enbart en av städerna, hur omöjligt det än varit sedan decennier. Sannolikt blir det halvdant i fortsättningen om inte så sker. Det behövs en bättre tidtabell och bättre flygplan för att återvinna passagerare och att öka frekvensen. Kanske bussning av passagerare till flygplatsorten? Lars Samuelsson har säkert rätt i sina bedömningar att det är för mycket med två avgångsorter.

<b>Misslyckade prövningar</b>
Under flera landshövdingar har sedan 1970-talet gjorts prövningar av klimatet och försök att animera städerna och länet att etablera en storflygplats ungefär mitt emellan Norrköping och Linköping. Det har misslyckats, bl a på grund av någon portion bypolitik om banförläggning, t ex stor motvilja från boende i trakterna Gistad-Skärkind-Norsholm mot spolierande av jordbruksmark och asfaltering på allt för mycket östgötagrönska, men främst av ekonomiska skäl. Hos tillskyndarna av projektet fanns visioner för en definitiv lösning. Kring senaste ansatsen vid 1990 såg målet ut att vara en färdig flygplats år 2000. Nu är storflygplatsidén helt nedfryst bland våra politiker, verkar det som. Därför är det dags för stadskamp ännu en gång om länsflygstaden.

<b>En måste ge upp</b>
Om det ska bli som Lars Samuelsson vill måste endera staden sålunda dra sig ur, men vilken? Båda har alltid tyckts sig ha starka skäl för att vara främst. Linköping, länets centrala storstad, och många i västra delen av länet uppfattar det som mest praktiskt att länsflygplatsen finns i just Linköping. Det är mest mitt-i-mellan och där borta bor mest folk. Norrköping ska gälla som länets stora transportcentrum vid europavägarna E4 och E22, vid järnväg och stor hamn med flyg i närhet till allt detta. Det är utropat i decennier att allt hör ihop till gagn för hela länet. Det går inte att avdela flyget till annan ort.

<b>Tre - för många</b>
Lars Samuelssons tanke är lätt att framföra, men svårare att få gehör för. Nuvarande förhållanden är hårt cementerade och svåra att bryta upp. Kommer det att lyssnas till de nya tongångarna?
Nyköping/Skavsta har annonserat storsatsning på sin flygplats sju mil från Norrköping. Det är tre flygplatser här som kanske bara varit en om vi hade haft vårt "Östgötalanda" en liten bit söderut, mellan Norrköping och Linköping.
Läs mer om