Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Det behövs mer järnväg i Sverige

Norrköping2009-02-23 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svenska politiker fortsätter envist att hänvisa till andra länder när de argumenterar för Ostänken. Varför inte bara säga rakt ut att Sverige behöver högastighetståg, lägga fram behovsgrunder och förutsättningar. Går det inte att få förståelse för den enorma skuldsättningen är det ingen idé att avundsjukt blicka på stora länder som har resurser att bygga dyr infrastruktur. Stefan Arrelid (MP) och ett par partikamrater till honom har nu senast i en artikel refererat till Japan för att understryka vad de vill få till här. I Japan som är 378 000 kvadratkilometer stort bor cirka 125 milj människor, cirka 325 per kkm. Motsvarande svenska tal är 486 000 kvadratkilometer, drygt 9 milj och 22 per kkm. Stefan Arrelid och hans partikamrater ser också Spanien som en intressant förebild. Där, uppger de, har beslutats att minst 90 procent av befolkningen ska ha högst fem mil till närmaste höghastighetståg år 2020. Den här referensen till Spanien är helt utan mening för Sverige. Här är höghastighetståg hittills tänkt att anläggas endast i få destinationer i cirka en fjärdedel av landet. Fem-sex miljoner människor får mycket mer än fem mil till höghastighetståget. För hundra år sedan i Sverige var det mycket järnvägstätt på många håll. I Östergötland t ex gjorde det att en mycket stor del av befolkningen inte behövde räkna med flera mil, utan bara kilometer, till närmaste tåg. Det har lagts ned för mycket järnväg i Sverige.
Läs mer om