Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Deras svar lugnar inte Hagebyborna

Eva Andersson - kommunalråd (s) Foto: Björn Persson

Eva Andersson - kommunalråd (s) Foto: Björn Persson

Foto:

Norrköping2007-06-22 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Hagebybornas oro för konsekvenserna av kommande ombyggnad vid Söderleden/Hagebygatan stillas inte alls av kommunalråden Eva Anderssons och Stefan Arrelids replik på mina artiklar. Kommunalråden anser att de åtgärder som ska genomföras följer kommunens nollvision för trafiksäkerheten.
De medel man arbetar med för att nå målet är att minska Hagebygatans kapacitet och att ta bort anknytningen med Söderleden västerut. Kommunalråden erkänner inte att det är hemskt dålig trafikpolitik att tvinga folk till ständig rundfart av kvarteret Porten och ut på E22 istället för att använda egen lokalgata till Söderleden.
Avsevärt förlängda körsträckor och ökad bränsleförbrukning, som det här ger, är dessutom mycket dålig miljöpolitik. Det finns inget bra skäl att förstöra lokalbefolkningens vardagsresande för all framtid. Hagebygatan torde vara lugnare att köra på än 90-racet på E22 fram till Ljura.
Kanske ska det inte behöva kännas oro för "eventuellt ökad trafik" (kommunalrådens uttryck) i samband med den våldsamma utbyggnaden av Hageby centrum. Andersson och Arrelid anser att det nya centrumet gör att folk ine behöver åka till andra handelscentrum.
Det sparar kilometer i resandet. Dessutom knyts Hageby centrum genom spårvägen ihop med stans city.
På det viset blir det smidigt att åka ut till Hageby och handla. Men centrumet i Hageby blir lika stort som många andra externa handelscentrum. Ägarnas ambitioner visar att det byggs för bilburna besökare från hela regionen. Någon form av störningar för trafik- och bostadsmiljö är väl inte otänkbart.
Läs mer om