Deras svar lugnar inte Hagebyborna
Eva Andersson - kommunalråd (s) Foto: Björn Persson
Foto:
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
De medel man arbetar med för att nå målet är att minska Hagebygatans kapacitet och att ta bort anknytningen med Söderleden västerut. Kommunalråden erkänner inte att det är hemskt dålig trafikpolitik att tvinga folk till ständig rundfart av kvarteret Porten och ut på E22 istället för att använda egen lokalgata till Söderleden.
Avsevärt förlängda körsträckor och ökad bränsleförbrukning, som det här ger, är dessutom mycket dålig miljöpolitik. Det finns inget bra skäl att förstöra lokalbefolkningens vardagsresande för all framtid. Hagebygatan torde vara lugnare att köra på än 90-racet på E22 fram till Ljura.
Kanske ska det inte behöva kännas oro för "eventuellt ökad trafik" (kommunalrådens uttryck) i samband med den våldsamma utbyggnaden av Hageby centrum. Andersson och Arrelid anser att det nya centrumet gör att folk ine behöver åka till andra handelscentrum.
Det sparar kilometer i resandet. Dessutom knyts Hageby centrum genom spårvägen ihop med stans city.
På det viset blir det smidigt att åka ut till Hageby och handla. Men centrumet i Hageby blir lika stort som många andra externa handelscentrum. Ägarnas ambitioner visar att det byggs för bilburna besökare från hela regionen. Någon form av störningar för trafik- och bostadsmiljö är väl inte otänkbart.