Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dags igen att bygga ut spårvägslinjerna

Norrköping2002-12-17 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För cirka tolv år sedan lovade socialdemokraterna och vänsterpartiet spårväg till Navestad. De borgerliga var inte riktigt med på galoppen. I valet 1991 vann borgarna och därefter lades utbyggnadsplanerna ned i någon låda. Annars menades att utbyggnad till Navestad kunde ske för en kostnad bortåt 250 miljoner kr, inklusive nya vagnar. Det var osäkert med statsbidrag och kommunalt fanns inga pengar. Dessutom var det ett par hundra miljoner i underskott. Därför var det väl inte särskilt realistiskt att bygga ut spårvägen.

<b>Storstadshybris?</b>
Då, i början av 1990, kallade tidigare starkt spårvägsfrälsta NT utbyggnaden till Navestad för storstadshybris och ekonomiskt lättsinne. Och de borgerliga partiernas under 1980-talet stora entusiasm för spårvagn hade svalnat betydligt. Under bortåt 30 års mer eller mindre intensivt prat om spårvägsutbyggnad har det inte vid något tillfälle funnits pengar. Absolut inga kommunalskattepengar.

<b>Rätt räknat?</b>
Nu kavlas återigen ärmarna upp för utbyggnad till Navestad. Och spåren ska inte bara stanna där, utan även dras ut till något mer kuperad terräng mot Ensjön. Detta finns i de nyligen presenterade riktlinjerna för Norrköpings nya kollektivtrafik. 2006 menas att Navestad-Ensjöspåret ska invigas. Fem nya spårvagnar rullar då. Stans bussar ska drivs med biogas, Söder Tull har fått en ny trafikplats. Kollektivtrafiken har getts egna körfält o s v. Det är ett mastigt program, eller hur?

<b>"Bara" 300 miljoner</b>
Jämfört med Navestadsprojektet från 1990-talets början ska de här utvidgade planerna och sammantagna moderniseringen och miljöanpassningen kosta "bara" 300 milj kr. Parallellt med den här presentationen kan observeras att det ska sparas 140 milj kr i kommunbudgeten.
Hur säkert är att det finns statsbidrag? Den borgerliga investeringsbudgeten är sparsammare.

<b>Billigare nu?</b>
Innebär det saknad entusiasm för de nya riktlinjerna?
Där finns inga större investeringar i spårvägen. Det är väl inte sannolikt att det är billigare nu tolv år senare att bygga ut spårväg. I synnerhet inte med förlängd spårsträcka och nu med mer komplicerade förhållanden för anläggning än för tolv år sedan. Är det mer realism i projektet 2003-2006?

<b>Ingen bidragstur.</b>
Det krävs vassa armbågar och hårda nypor för att komma åt något i statliga fördelningsplaner för vägar och andra trafikbyggen. Här i regionen angår spårväg endast Norrköping. Att prioritera statsbidrag till denna kommun är av mindre intresse för andra. Norrköping har aldrig nått ända fram under sitt sökande i snart 30 år för att med hjälp av rejäla statliga medel kunna genomföra någon utbyggnad. Utan sådana torde det inte gå nu heller. Turordningen för statbidrag har sällan sett gynnsam ut för Norrköpings del.

<b>Glädjekalkyl?</b>
Till sist är det väl bra om den nya kommunledningen och stadsbyggnadssektorn mycket målmedvetet ägnar sig åt Navestadsprojektet för spårvägen och struntar i alla förvillande/förvirrade uppkast om spårväg till städer och orter i alla väderstreck. Bara att beslutet om projektet nu inte grundas på en glädjekalkyl.
Läs mer om