Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dags för Frankrike att betala Strasbourg-kalas

Norrköping2008-02-11 03:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Just nu genomför Frankrike en miljöoffensiv på nationell och internationell nivå.Om Frankrike verkligen vill ta miljöproblemen och klimatförändringar i Europa på allvar, måste landet ändra sin inställning i fråga om EU-parlamentet. Det duger inte att enbart hänvisa till att det står i EU:s fördrag att parlamentet ska ligga i både Bryssel och Strasbourg Frankrikes envishet tvingar alla 785 EU-parlamentariker samt betydligt fler tjänstemän, tolkar och journalister att åka till Strasbourg en vecka i månaden för ett tre-fyradagarsmöte. Klimatförändringar, som påverkar oss alla, kräver mer förnuft än att låta tusentals människor, material och annat underlag transporteras med långtradare och flygplaner fram och tillbaka en sträcka på 35 mil mellan Bryssel och Strasbourg varje månad. Flyttkarusellen vräker ur sig tiotusentals ton koldioxid, kostar skattebetalarna hundratals miljoner euro. Andra 26 EU-länder tycker att EU-parlamentet bara ska sammanträda i Bryssel. Frankrike gör gällande att en nedläggning av parlamentet i Strasbourg inte är förhandlingsbart. En rimlig slutsats kan då vara, att det är Frankrike som ska betala för transporterna till Strasbourg liksom för klimatförstöringen, inte andra EU-länder. Vill Frankrike behålla sitt parlament i Strasbourg måste de vara beredda att betala för den negativa miljöpåverkan som transporterna ger.
Läs mer om