Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bötesbeloppen - igen

Debatten om bötesbeloppen fortsätter. Kurt Spjuth menar att en bilförare som ständigt måste titta på hastighetsmätaren kör sämre.Foto: Scanpix

Debatten om bötesbeloppen fortsätter. Kurt Spjuth menar att en bilförare som ständigt måste titta på hastighetsmätaren kör sämre.Foto: Scanpix

Foto:

Norrköping2006-10-26 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till signaturen "Pelles" bemötande i FÖ 24/10, av min insändare.
Jag får gratulera signaturen "Pelle" till att han aldrig har råkat överskrida någon hastighetsbegränsning under de 54 år han haft körkort.
Vad jag främst syftade på i min insändare den 19/10 var den sänkta toleransnivån, när det gäller hastighetsöverträdelser.
Detta råkade tyvärr falla bort vid publiceringen av mitt inlägg. Att komma upp i 96 km/tim på en 90-väg kan lätt ske, om man inte i stort sett hela tiden tittar på hastighetsmätaren.
Tidigare tillämpade polisen 10 procentsregeln, det vill säga en toleransnivå på 9 km/tim på en 90-väg och 11 km/tim på en 110-väg.
Nu gäller 6 km/tim för alla hastighetsnivåer. prislappen för denna lilla överträdelse är alltså 2000 kronor. En katastrof för många bilisters ekonomi! Jag hävdar fortfarande - trots Pelles invändning - att framförandet av ett fordon blir mera ojämnt och riskfyllt, när man tvingas att konstant hålla ett öga på hastighetsmätaren.
Om den visar det allra minsta över den skyltade hastighetsangivelsen, känner sig förare nödsakad till en inbromsning.
Detta medför en ryckig och allt annat än jämnt flytande trafik.
Slutligen vill jag meddela - för Pelles kännedom - att jag inte har för avsikt att lämna in mitt körkort.
Läs mer om