Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Börja med ringlinje så att något blir gjort

Norrköping2001-11-20 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I Folkbladet den 13 november skrevs om spårvägen och konstaterades att "nyanläggning av spårväg kan användas för att begränsa biltrafik". Förslag i den riktningen fanns som bekant långt innan arbetet med att bygga om Kungsgatan i Norrköping inleddes.
Det hade varit naturligare än de konstgrepp som senare togs för att skrämma bort bilar från stråket ifråga.
Erfarenheter sedan snart hundra år på andra gator i stan, t ex Trädgårdsgatan och Nygatan, visar att spårvägen ganska effektivt begränsar bilåkandet. Förr fanns ju spårväg även på Kungsgatan. Den var en länk i en både pittoresk och praktisk ringlinje. Denna utgjorde en runda kring innerstan som möjliggjorde ett nyttigt trafikarbete.

<b>Bättre, smidigare</b>
Troligen skulle en återupprättad sådan ringlinje i dag öppna bra möjligheter för att nå ett bättre trafikschema och smidigare resor och omstigningar på fler strategiska punkter i stan.
I spårvägsdebatten i Norrköping upprepas ideligen hur det byggs ut spårväg ute i Europas städer. Några impulser så att det även sker något konkret i Norrköping kommer dock inte ut av detta sneglande.
Här ägnas mest tid att bygga dyra visioner om spårväg till Ensjön, Ingelsta, Söderköping och t o m Linköping, samt Vrinnevi-Karstorp och de kontinuerligt tröskade resmålen Hageby-Navestad, Vilbergen-Ektorp. Historiskt äldst i floran av visioner är Lindö. Det ger ingen bra kontur åt Norrköpings spårvägspolitik.
Är det inte bättre att börja med ringlinjen så något blir gjort?
Läs mer om