Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Behåll Söderleden tvåfilig

Norrköping2005-09-28 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag har tidigare skrivit att Söderledens fyrfilsbygge blir en dyr historia. Sedan det började för ett par år sedan har det byggts cirka 800 meter kring Skarphagens överdimensionerade trafikplats. Nyligen stod det i Folkbladet att Söderleden kan få vänta. Statsbudgeten var inte tillräckligt vänlig mot Vägverket och därför hotar tidsförskjutning. De många kilometrar som är kvar att bygga blir inte färdiga förrän längre bort i decenniet.
Nya Söderleden visar efter ett par år en tydlig tendens att bli ett ekonomiskt högriskprojekt. 2002 talades om kostnadstal på 80-100 miljoner kronor. Vid slutet av 2003 mer realistiskt 140 miljoner kronor (om bygget bedrivits rationellt kontinuerligt) men i Folkbladet 24 september 2005 stod att nu handlar det om 178 miljoner kronor, varav hälften betalas av kommunen.
På 1980-talet byggdes Söderleden mellan Kneippen och Sjötullsgatan på drygt två år. Välplanerat allt igenom. Nu har nya bygget stått stilla ett år, men i vinter byggs en liten stump till Kneippenrondellen. I vår flyttas byggapparaten till andra änden - Ljura trafikplats. Det som borde gjorts först - planskild korsning vid Hagebygatan - kommer sist, förskjutet kanske några år.
Bygget hoppar hit och dit i väggeografin, kalkylerna spricker och varken Vägverket eller kommunen har pengar. Lekmannamässigt hörs tanken att det räcker med att bygga planskilt vid Hagebygatan med vederbörliga av- och påfartsramper. Behåll Söderleden tvåfilig. Trafiken kräver inte mer.
Läs mer om