Behåll Söderleden tvåfilig
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nya Söderleden visar efter ett par år en tydlig tendens att bli ett ekonomiskt högriskprojekt. 2002 talades om kostnadstal på 80-100 miljoner kronor. Vid slutet av 2003 mer realistiskt 140 miljoner kronor (om bygget bedrivits rationellt kontinuerligt) men i Folkbladet 24 september 2005 stod att nu handlar det om 178 miljoner kronor, varav hälften betalas av kommunen.
På 1980-talet byggdes Söderleden mellan Kneippen och Sjötullsgatan på drygt två år. Välplanerat allt igenom. Nu har nya bygget stått stilla ett år, men i vinter byggs en liten stump till Kneippenrondellen. I vår flyttas byggapparaten till andra änden - Ljura trafikplats. Det som borde gjorts först - planskild korsning vid Hagebygatan - kommer sist, förskjutet kanske några år.
Bygget hoppar hit och dit i väggeografin, kalkylerna spricker och varken Vägverket eller kommunen har pengar. Lekmannamässigt hörs tanken att det räcker med att bygga planskilt vid Hagebygatan med vederbörliga av- och påfartsramper. Behåll Söderleden tvåfilig. Trafiken kräver inte mer.