Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bättre sent än aldrig

Bättre sent än aldrig. Nu är den i alla fall påbörjad: Norrleden. Invigning av resten önskas inom tio år, skriver Stig Sundström.Foto: Emelie Gustavsson/arkiv

Bättre sent än aldrig. Nu är den i alla fall påbörjad: Norrleden. Invigning av resten önskas inom tio år, skriver Stig Sundström.Foto: Emelie Gustavsson/arkiv

Foto:

Norrköping2005-12-21 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kommunledningen kan gratuleras för att ha fått en etapp av Norrleden invigd. Och för Vägverkets löften om fortsättningen att bygga vidare över till Händelö och över Lindökanalen för att knyta ihop E22 med E4 via den nya leden. Kommunen har själv betalat för den första vägbiten och stimulerat Vägverket att fortsätta.
För ca 25 år sedan började vi kalla projektet för "Öster-Norrleden". En sådan led sågs som enda sättet att avlasta Östra promenaden som hade en hälsovådligt tjock trafik som var och är ett ökande miljömässigt elände.
Under decennier har Vägverket slagit dövörat till för problemen i Norrköping, på vilka det klagats både från Stockholm i norr och från ostkusten i söder. Det fanns ett uppenbart riksintresse för att bygga en ost - nordlig förbifart. Men det är först nu som Vägverket vaknar för behoven. Det är nästan så att ögonen tåras när man läser att Vägverket på högsta ort upptäckt att "Norrleden är ett nationellt intresse" och att de styrande därför ser vägen som en mycket viktig led.
Nu orsakas inte denna yra av de gamla argumenten om en mer miljövänlig och livskvalitativ trafikordning utan av Norrköpings mål att bli en stor transport - och logistikstad. Vägverket och högsta staten har pepprats med argument under några år. Och så finns nu Norrleden i verkets ekonomiska tioårsplan. Den avlastning av Östra promenaden som nu ska kunna skönjas om ett antal år blir som ett slags bonus i ändan av den planen. "Bättre sent än aldrig" är ett uttryck som passar in i händelseutvecklingen. Invigning av Norrleden önskas inom en tid mindre än tio år.
Läs mer om