Bättre sent än aldrig
Bättre sent än aldrig. Nu är den i alla fall påbörjad: Norrleden. Invigning av resten önskas inom tio år, skriver Stig Sundström.Foto: Emelie Gustavsson/arkiv
Foto:
För ca 25 år sedan började vi kalla projektet för "Öster-Norrleden". En sådan led sågs som enda sättet att avlasta Östra promenaden som hade en hälsovådligt tjock trafik som var och är ett ökande miljömässigt elände.
Under decennier har Vägverket slagit dövörat till för problemen i Norrköping, på vilka det klagats både från Stockholm i norr och från ostkusten i söder. Det fanns ett uppenbart riksintresse för att bygga en ost - nordlig förbifart. Men det är först nu som Vägverket vaknar för behoven. Det är nästan så att ögonen tåras när man läser att Vägverket på högsta ort upptäckt att "Norrleden är ett nationellt intresse" och att de styrande därför ser vägen som en mycket viktig led.
Nu orsakas inte denna yra av de gamla argumenten om en mer miljövänlig och livskvalitativ trafikordning utan av Norrköpings mål att bli en stor transport - och logistikstad. Vägverket och högsta staten har pepprats med argument under några år. Och så finns nu Norrleden i verkets ekonomiska tioårsplan. Den avlastning av Östra promenaden som nu ska kunna skönjas om ett antal år blir som ett slags bonus i ändan av den planen. "Bättre sent än aldrig" är ett uttryck som passar in i händelseutvecklingen. Invigning av Norrleden önskas inom en tid mindre än tio år.