Christoffer Bernsköld tar inte upp det jag klagar på. (Folkbladet 16/1) Observera att jag inte klagar på biträdet, sköterskan eller läkaren. Inte heller på vårdköerna. Mitt klagomål gäller det märkliga förhållandet att låta en planerad behandling som kräver en röntgenbild, gå genom sjukhusets akutmottagning. Vi tillbringade tio timmar på akutmottagningen tillsammans med skadade människor och akut sjuka människor som hela tiden behövde omedelbar hjälp. Vi kände att vi var i vägen för både akutpatienter och personal. Tio timmar för en röntgenbild. Jag menar att det är hänsynslöst mot patienten och det handlar inte om vårdkö. Det är dålig organisation. Här saknas ett förhållningssätt till patienten; ett kundperspektiv.
Jag har två gånger kommit till röntgenavdelningen via remisser från vårdcentralen. Bägge gångerna fick jag besked om att infinna mig i receptionen på röntgenavdelningen på viss tid. I bägge fallen tog det en timma, resan till sjukhuset, tiden på sjukhuset och resan tillbaka till jobbet. Av mina åtta timmar på jobbet behövde jag ta ledigt en timma per gång. Det vill jag kalla effektivitet.
I meddelanden till patienter säger landstinget att det tas ut en avgift om man inte följer de besked som meddelas. Till exempel att utebli från en behandling utan att meddela detta. Det är ett ekonomiskt hot mot patienten. Patienten tjänar pengar på att följa givna direktiv. På motsvarande sätt skulle landstinget tvingas betala för varje timma en patient, helt i onödan, måste vänta på en behandling.