Bild från förr
"Holmens lastbilar. 1930-tal".
Så mycket information kan man hitta på baksidan av det här vykortet, som vi fått låna av Norrköpings Stadsmuseum.
Och att det är lastbilar modell äldre ser man ju ganska snabbt. Nästan lite av "Kalle Anka-typ", om man nu läste den tidningen förr.
Och till höger ser man det gamla Holmentornet, byggt 1750, vars valv på den här tiden var ut- och infart för lastbilarna till pappersbruket inne på Industriområdet.
Dagens lastbilar skulle nog ha svårt att ens komma in genom det här valvet, men det var ju andra tider och storlekar på 1930-talet.
Bakom lastbilen skymtar man en ganska lång släpvagn, som ser ut att vara tom just på den här bilden, men där lastbilarna normalt körde ner ett stort antal pappersrullar till Norrköpings hamn, oftast för vidare fartygstransport ut i världen.
Nummerskyltarna på den här tiden för Östergötland började med ett E och så också den här lastbilen, som har nummerskylten E 709.
Angående Holmens Bruks pappersbruk här i centrala Norrköping lades det ner 1986 efter 377 års oavbruten verksamhet. Idag är det här gamla industriområdet fyllt med andra verksamheter, bland annat kontor, restauranger, museer.
Ett av de få spåren efter papperstillverkningen, förutom själva byggnaderna, är väl Holmens museum, beläget på Laxholmen inne i industrilandskapet.
Museet grundades 1996 och här berättar veteraner från Holmens Pappersbruk för besökare om Holmens historia, visar handpapperstillverkning och maskiner från olika stadier i Holmens utveckling