Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Björn kommer att sakna tugget på jobbet

Efter mer än 30 år i däckbranschen och snart 69 år fyllda lämnar Björn Stengård över Däckcenter till sonen och hans kompanjon.  - Jag kommer att sakna kundkontakten och tugget här, skrattar Björn Stengård.

Sedan 1971 har Björn Stengård arbetat med däck. Efter några år på övertid lämnar han nu över till sonen och hans kompanjon. Foto: Janne Forsby

Sedan 1971 har Björn Stengård arbetat med däck. Efter några år på övertid lämnar han nu över till sonen och hans kompanjon. Foto: Janne Forsby

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2008-03-04 03:00
Han är gotlänning men det finns inte minsta spår kvar av dialekten. Som ung lämnade han ön för huvudstaden för att arbeta med datorer, på IBM. Det var strikt klädsel som gällde och att tala rikssvenska. När datorbranschen började att förändras och i Björn Stengårds åsikt blev för korrupt, så såg han och brodern sig om efter ett annat sätt att tjäna pengar. Det blev däckbranschen. - Rik blev jag aldrig men jag har inte levt dåligt. Däckhotell
Målet för brödraparet var att driva tio verkstäder. De var på god väg att lyckas men när bensinkrisen kom i början på 70-talet så tvingades de att avveckla sina verkstäder. Att Björn Stengård över huvudtaget kunde överleva ekonomiskt, tror han själv beror på att han kom på idén med däckförvaring. Första delen i hans däckhotell byggdes i slutet av 80-talet. Idén med förvaring utvecklades under åren till att också omfatta service och skötsel av däck. - Vi har fått flera efterföljare till vårt däckhotell, konstaterar Björn Stengård. Tid för golfen
Det händer hela tiden saker inom branschen. Alltfler verkstäder köps upp av däckfabrikanter. Miljötänkandet förändrar också branschen. Många förespråkar ett förbud mot dubbdäck, då de förstör asfalt och river upp damm. Björn Stengård har sin åsikt klar.Det är dubbat som gäller för hans del, inte minst efter den bilolycka som han var orsak till för några år sedan. I går gjorde han sin sista dag på jobbet. Han har redan lämnat över nycklarna till sonen. Men Björn Stengård hoppas att sonen i fortsättningen kommer att anlita honom som konsult. Nu väntar livet som pensionär med mycket golfspelande och en hel del hemarbete. Han har lite funderingar kring sin sorti från arbetslivet. - Jag passar nog inte riktigt att gå hemma, suckar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om