Trots konkurrensen av digitala julkort, håller de gammaldags, traditionella julkorten fortfarande ställningarna!
Det kan man väl påstå, med tanke på att svenskarna i år skickat 16,7 miljoner fysiska julkort, enligt PostNords årliga julkursprognos.
Så här säger Agnes Karlsson, produktionsdirektör hos PostNord Sverige:
– Vi skickar fysiska julkort för att visa omtanke och göra mottagaren glad, och det var tydligt att det blev extra viktigt ett år när vi inte hade möjlighet att träffas som vi brukade. Det är roligt att se att så många valt att ta sig tid i att visa att man tänker på nära och kära även i år.
Årets preliminära siffra på 16,7 miljoner fysiska julkort är visserligen en minskning jämfört med fjolårets boom på 18,8 miljoner, men fortfarande fler än 2019, då det skickades 14,5 miljoner.
Igår gick brevbärarna den sista rundan för att dela ut julkort och små e-handlade julklappar till landets alla hushåll innan jul.
Att skicka julhälsningar i form av julkort ligger fortfarande svenskarna varmt om hjärtat. Det visar också PostNords julkortsundersökning.
60 procent tycker att det är ganska eller mycket viktigt att behålla traditionen. När frågan ställdes i november, planerade fler än förra året att skicka fysiska julhälsningar, 55 procent jämfört med 49.
Skälen till att vilja ha och vilja skicka julkort är dock desamma; det visar på omtanke och gör mottagaren glad.
- Trots digitaliseringen skattar vi fysiska hälsningar högt, säger Agnes Karlsson.