Tenet
Cnema/Filmstaden
Regi: Christopher Nolan
I rollerna: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Himesh Patel, Aaron Taylor-Johnson, Kenneth Branagh, Dimple Kapadia m fl.
Betyg: 3
Tidigt i "Tenet" förklarar en forskare för vår protagonist att han inte behöver förstå utan bara känna. På så sätt garderar sig Christopher Nolan för vad han tänker ge oss. Vad han gett oss större delen av sin karriär som regissör. Graden där det går att låta de svårbegripliga detaljerna inte skymma helheten varierar i hans filmer. "Tenet" tillhör tyvärr inte de mer kompakta som "Inception" eller "Interstellar" där vi kan ha överseende med viss obegriplighet för helheten talar ett tydligt språk.
Ludwig Göranssons musik sätter igång den intensivt, adrenalinsprutande starten där maskerade män intar en operahall. Trupper/poliser tar sig in och en kamp pågår. Protagonisten som visar sig vara en CIA-agent hamnar i händerna på någon skurk men tar sig fri. Han får sedan en introduktion i inverterad tid och inverterade vapen. I jakten på mannen som kanske kan bidra med upplysning träffar han dennes fru Katherine. Äktenskapet är en utpressningsfälla där Kat blidkar sin man bäst hon kan för att inte förlora sin son. Filmens huvudkaraktär som endast heter Protagonist ska rädda världen från ett okänt framtida världskrig där inverteringen spelar roll.
Nolans filmer handlar ofta i grunden om kärlek och dess många uttryck. Han har en benägenhet att slänga in en drös av handling och action på den grunden. Visst när han en mild besatthet av tiden som koncept. Visst älskar han sina oändliga actionsekvenser men när det kommer till kritan vill han ofta berätta om kärleken när den är som mest oslagbar. I "Tenet" finns inte tydlighet i vilken kärlek vi bevittnar men den får form mot slutet.
Inte sällan undrar jag om Nolan överlistar sig själv. Det vecklas in lager efter lager och inte sällan löser han problemen hux flux. Det finns en balansgång mellan att hålla tittaren på tårna för att följa hjärnstimulerande händelseförloppet och att förvirra så pass att tittaren lägger ner att ens försöka. Nolan kommer farligt nära det senare den här gången. Även karaktärsstudierna vacklar, ett område som regissören ibland briljerar i. För att vara filmbranschens räddare i nöden är "Tenet" lite svag men helheten ändå intressant.