Tusentals människor har avlidit med covid-19 och sjukvårdssektorns intensivvårdsavdelningar har fått gå upp i takt på ett sätt som ibland varit på gränsen till vad man klarat av. Staten har vräkt ut skattepengar till myndigheter, företag och enskilda för att i möjligaste mån förhindra än större ekonomiska och sociala konsekvenser ute i olika delar av samhället.
Distans- och hemarbetet har ökat kraftigt inom alla de branscher där stora delar av arbetet inte är bundet till närvaro på en viss plats under en viss tid. En av de näringar som verkligen varit nere på botten är evenemangsnäringen vars själva kungsidé är att människor i stora skaror samlas på samma plats för att roa sig på olika sätt.
Många av näringens företag har fortfarande stark bottenkänning, restriktionerna mot folksamlingar håller så sakta på att klinga av. Men under mer än ett år har många av evenemangsföretagen mer eller mindre varit inaktiva.
I en ny rapport - "Näringen som väcker puls" - från Stockholms Handelskammare visas nu på den ekonomiska och sociala betydelsen i branschen. Av rapporten framgår att evenemangsnäringen, i ett normalläge, sysselsätter omkring 123 000 människor i Sverige. Ungefär 84 000 människor är direkt sysselsatta i evenemangsnäringen och cirka ytterligare 39 000 människor har sina jobb indirekt kopplade till näringen.
Årsomsättningen räknas samman till 84 miljarder kronor vilket motsvarar 1, 7 procent av hela Sveriges bruttoomsättning i ekonomin. Mest pengar och flest jobb finns i Stockholm. Östergötland är fjärde största region i evenemangsbranschen vilket betyder nästan 4 000 anställda och cirka 2, 4 miljarder kronor i årsomsättning.
Det speciella med rapporten är att den också och inte minst riktar uppmärksamheten mot att "idrottsevenemang, konserter, festivaler, kongresser, mässor och konferenser är några av de olika evenemang som bidrar med puls och upplevelser." Den sociala dimensionen (och den ekonomiska omsättningen) av att 8 000 människor gemensamt upplever en match på Parken i Norrköping för att sedan strömma ut i staden och påverka stadens stämning och krogliv är något helt annat än att dessa 8 000 människor sitter i små grupper framför skärmar och tittar på matchen.
Samtidigt är evenemangsnäringen också en stark jobbskapare, dels genom sin egen verksamhet, dels genom de spridningseffekter som evenemangen skapar i andra branscher som gynnas av att evenemangen lockar folk.