Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Alla barn borde få lära sig att odla i skolan

Enligt odlings- och trädgårdsföretaget Nelson Garden vill fyra av fem svenskar att odling ska ingå i skolans läroplan.

Företaget Nelson Garden slår ett slag för odling i skolans läroplan.

Företaget Nelson Garden slår ett slag för odling i skolans läroplan.

Foto: Nelson Garden

Familj2022-08-02 15:00

Enligt företaget är 79 procent av de tillfrågade i en ny Sifo-undersökning positiva till att odling införs i läroplanen. 

– Barn som får möjlighet att odla mår bättre, kommer närmare naturen och känner glädje och stolthet. Genom att införa odling i läroplanen skulle ännu fler barn få möjlighet att utforska världen genom odling, säger Daniel Lundberg, vice vd på Nelson Garden i ett pressmeddelande från företaget.

Fyra av fem svenskar är positiva till att odling ska införas i skolans läroplan, visar Sifoundersökningen. Bara fyra procent anser att förslaget är mycket dåligt. Stödet för att införa odling i läroplanen är brett i samhället: Skillnaden mellan könen är marginell, och även om äldre är mer positiva faller inte stödet för en sådan reform under 70 procent i någon åldersgrupp.

– Det finns skolor i hela landet som är föregångare och erbjuder odlingsmöjligheter, men det sker för det mesta på initiativ av enskilda eldsjälar. Nu behöver riksdag och regering se till att alla barn erbjuds möjligheten att odla i skolan, säger Daniel Lundberg.

Fysisk och psykisk ohälsa drabbar allt fler, inte minst barn och unga. Samtidigt visar en rad studier att odling ökar det psykiska välbefinnandet och minskar stress. Att sköta om levande växter bidrar också till att barnen bygger en ansvarskänsla, rör på sig och får bättre koncentration.

Läroplanen för grundskolan lyfter särskilt fram skolans uppdrag att ge eleverna en relation till natur och miljö. Uppdraget beskrivs så här: "Genom ett miljöperspektiv får [eleverna] möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen skall belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva kan anpassas för att skapa hållbar utveckling."

– Odling som pedagogiskt verktyg ger barn och unga förståelse för sambandet mellan sig själva, närmiljön och vår planet. Genom att låta elever själva odla fram växter kan vi se till att skolan uppfyller sitt uppdrag och ge barnen insikter de bär med sig under hela livet, säger Daniel Lundberg i pressmeddelandet från företaget. 

De allra flesta skolor i Sverige har tillgång till någon form av plats där odling kan bedrivas. Det kan vara en del av skolgården, en innegård eller en fönsterbräda i matsalen eller på hemkunskapen.

 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!