Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ljusning i sikte för modehandeln

I takt med att samhället stegvis öppnas har landets modehandlare anledning att ana ljus i tunneln. Det visar månadens stilindex från Svensk Handel.

Pandemin slog hårt mot den fysiska modehandeln. Fyra av tiosvenskar handlade kläder eller skor på nätet under förra året. Arkivbild.

Pandemin slog hårt mot den fysiska modehandeln. Fyra av tiosvenskar handlade kläder eller skor på nätet under förra året. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Vetenskap & teknologi2021-06-10 06:00

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och e-handel ökade med 18,1 procent i maj jämfört med samma månad föregående år. Skoförsäljningen ökade med 28 procent under månaden som gick.

Jämfört med maj 2019 backar dock både kläd- och skohandeln med 18 respektive 30,2 procent.

"Det är glädjande att försäljningen i såväl kläd- som skohandeln äntligen ökar, men även om utvecklingen går åt rätt håll är det långt kvar till de nivåer vi såg innan pandemin slog till", säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Minskad rörlighet och fysiskt umgänge under pandemin har gjort att stor del av den försäljning som skett har gått via e-handeln. Fyra av tio svenskar handlade kläder eller skor på nätet under förra året.

"För många modehandlare har e-handeln vägt upp för en del av försäljningsbortfallet i butikerna, men den bästa sommarpresent som butiker i stadskärnor och köpcentrum kan få är att resandet och rörligheten i samhället åter kommer igång", säger Mats Hedenström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!