Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tågsatsning runt Östersjön – ny linje i vinter

Järnvägssatsningarna runt Östersjön fortsätter i vinter med en ny direktlinje mellan Litauens och Polens huvudstäder. Målet är smidiga förbindelser ända från Finland i norr om några år.

Warszawa Centralna, den stora järnvägsstationen i Polens huvudstad. Arkivbild.

Warszawa Centralna, den stora järnvägsstationen i Polens huvudstad. Arkivbild.

Foto: Czarek Sokolowski/AP/TT

Transporter2022-09-17 10:54

Enligt ett memorandum som undertecknades i Litauen på fredagen ska direkttåget Vilnius-Warszawa till en början ta uppemot 8 timmar, rapporterar litauiska medier. Järnvägarna i regionen har i dagsläget olika spårvidder, och hur det ska lösas framgår inte.

Men restiden ska sedan kunna sänkas rejält när höghastighetståg sätts in om några år. Infrastrukturen håller på att uppgraderas som ett led i det stora "Rail Baltica"-projektet, som bland andra EU stödjer.

Sträckan Vilnius-Warszawa är ungefär 500 kilometer och tar 6–7 timmar med bil.

Rail Baltica går ut på att bättre och mer effektivt länka samman städer runt Östersjön. Ett av målen är snabba och direkta tågförbindelser från Estlands huvudstad Tallinn i norr, via Lettland och Litauen ner i Polen. Planerna inbegriper även nattåg mot Berlin och Wien, och med hjälp av färja kopplas rutten även till Helsingfors.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!