Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Suez-stopp förvÀrrar varubrist

Försöken att fÄ loss containerfartyget som fastnat pÄ tvÀren i Suezkanalen har Àn sÄ lÀnge inte lyckats. HÀndelsen kommer extremt otajmat, med förseningar i hela vÀrldshandeln redan innan.
–Det Ă€r redan en tuff situation, sĂ€ger rederiets svenske agent Fredrik Hermansson.

Ever Given sitter dÀr hon sitter.

Ever Given sitter dÀr hon sitter.

Foto: Suezkanalmyndigheten/AP/TT

Transporter2021-03-25 05:05

Trafiken genom Suezkanalen Àr fortsatt stoppad, uppger den myndighet som driver Suezkanalen pÄ torsdagen.

– TyvĂ€rr har vi inte fĂ„tt nĂ„gon officiell information Ă€nnu om att hon Ă€r loss, sĂ€ger Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier och agent för det internationella rederiet Evergreen, vars containerskepp kört fast och stoppat upp trafiken genom Suez-kanalen.

Ett par hundra containrar av fartygets last Àr pÄ vÀg till Sverige, frÄn Asien, innehÄllandes det mesta, allt ifrÄn konsumentvaror till olika komponenter till industrin. Högt pÄ massvis av företags agenda Àr nu brist pÄ insatsvaror, det Àr strul och förseningar i vÀrldshandeln.

SpÀr pÄ problem

Redan innan bÄtarna lÀmnar Asien handlar det om flera veckors förseningar, enligt Fredrik Hermansson.

– Det hĂ€r spĂ€r pĂ„ en redan tuff situation, med tanke pĂ„ vĂ€rldslĂ€get. Det hĂ€r stĂ€ller till det lite ytterligare, vilket Ă€r olyckligt.

Förseningarna pÄverkar ocksÄ logistiken i hamnarna.

– Vi fĂ„r hoppas att terminalerna Ă€r redo nĂ€r fartygen kommer nu nĂ€r de Ă€r försenade, sĂ€ger Hermansson.

Om det dröjer mer Àn tvÄ dygn kan fraktfartyg tvingas börja köra runt hela den afrikanska kontinenten, rapporterar Reuters. Men enligt Hermansson finns ocksÄ en parallell kanal som fartygen kan anvÀnda.

Enligt bolaget arbetar Ätta bogserbÄtar med att försöka fÄ loss det 400 meter lÄnga containerfartyget Ever Given, som sedan i onsdags sitter fast pÄ diagonalen över kanalen. LÄgvatten försvÄrar arbetet ytterligare. Det grundstötta fartyget, med gods för miljardbelopp, förhindrar mÄnga fartyg frÄn att passera genom den viktiga farleden i bÄde norr- och södergÄende riktning.

Risk för allvarligt problem

Enligt kanalmyndigheten har i nulÀget 13 andra fartyg dirigerats om och ligger nu för ankar och vÀntar pÄ att kanalen ska gÄ att trafikera igen. Totalt berÀknas hittills ett 20-tal tankfartyg och omkring 15 fraktfartyg ha pÄverkats av stoppet, skriver Reuters.

Danska MÊrsk uppger att sju av deras fartyg pÄverkats, varav fyra sitter fast i kanalsystemet medan resten vÀntar pÄ redden i avvaktan pÄ att kunna ta sig in i kanalen.

Trafikstoppet riskerar att bli ett allvarligt problem för den globala transportlogistiken i ett redan pressat lÀge. Omkring 30 procent av vÀrldens containervolymer normalt anvÀnder den 19,3 mil lÄnga genvÀgen till och frÄn Medelhavet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!