Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Regeringen vill lÀgga ned Brommaflyget

Regeringen vill stÀnga Bromma flygplats och öppna för att bygga bostÀder. En utredare ska föreslÄ hur den ska avvecklas och vad som behöver byggas ut pÄ Arlanda för att trafiken ska kunna flyttas.

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) föreslÄr en nedlÀggning av Bromma flygplats.

Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) föreslÄr en nedlÀggning av Bromma flygplats.

Foto: Anders Wiklund/TT

Transporter2021-04-21 15:09

– I dag kan regeringen ge besked att vi vill avveckla Bromma flygplats, sade klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) pĂ„ en presstrĂ€ff med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Regeringen tillsÀtter inom kort en utredare för att se hur driften kan avvecklas "sÄ snart som möjligt."

– Det kommer att tillsĂ€ttas en utredning som kommer att jobba snabbt och redan i augusti kommer man att komma med förslag pĂ„ hur den hĂ€r avvecklingen ska gĂ„ till, sade Bolund.

Men det Àr oklart om regeringen hinner ta stÀllning och ta beslut om att plocka bort Bromma frÄn kretsen av de tio viktigaste flygplatserna i landet före valet nÀsta Är. Och vare sig Bolund eller Eneroth vill ge nÄgon vink om vad en realistisk tid för avveckling Àr.

Bygga bostÀder

Utredaren ska undersöka hur kapaciteten pÄ Arlanda kan byggas ut. Men om det innebÀr nÄgon fjÀrde start- och landningsbana Àr oklart. Det Àr inte sÀkert att det behovet finns inom de nÀrmsta Ären, hÀvdar Tomas Eneroth.

Snarare handlar det om ytterligare flygplanshallar, enligt regeringen. Och kommunikationerna till Arlanda behöver antagligen byggas ut.

Per Bolund sÀger att det finns en rejÀl överkapacitet av flygtrafiken i dag, och det har inte bara med pandemin att göra.

JÀrnvÀgsresandet har ökat och efterfrÄgan pÄ inrikesflyg minskat, pÄtalar klimat- och miljöministern och pekar pÄ 2018 som Äret dÄ efterfrÄgan vÀnde. Bolund tror ocksÄ pÄ affÀrsmÀssiga vinster nÀr man samlar trafiken pÄ en plats.

– Det har aldrig varit ett bĂ€ttre tillfĂ€lle att flytta över trafiken till Arlanda.

Stort markvÀrde

BrommafÀltet kan anvÀndas för bostÀder.

– Marken har sĂ„dant otroligt vĂ€rde i att bygga en ny stad, sĂ€ger Per Bolund.

NÄgon bred förankring i riksdagen har S och MP inte försÀkrat sig om. FrÄgan skulle potentiellt kunna ta en ny riktning med en ny regering.

– Vi har inte förhandlat med andra partier om det stĂ€llningstagande som regeringen gör i dag, dĂ€remot informerat. Det hĂ€r Ă€r regeringens besked som vi ger i dag, sĂ€ger Eneroth.

Bolund hoppas att de andra partierna kan se möjligheten att "göra nÄgonting historiskt".

Moderaterna emot

Men frÄn Moderaterna kommer omedelbart protester.

– Beslutet Ă€r en katastrof för inrikesflyget, sĂ€ger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för M i riksdagen.

– Vi har varit tydliga med att vi vill att Bromma ska vara kvar till 2038, sĂ€ger Stockhaus och syftar dĂ„ pĂ„ det Ă„r som det nuvarande avtalet om Bromma mellan Stockholms stad och Swedavia gĂ€ller.

Hon sÀger att Moderaterna i en ny regering efter valet 2022 kommer att försöka se till att en avveckling inte blir av före 2038.

VÀnsterpartiets Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott, ser dock inga hinder för en snabb avveckling.

– Det Ă€r viktigt att nedlĂ€ggningen sker skyndsamt. Det finns inget skĂ€l att dra frĂ„gan i lĂ„ngbĂ€nk, skriver Holm i en kommentar och ser pandemin som en möjlighet till hĂ„llbar omstart efter pandemin

Ras i flygresande

Miljöpartiet har lÀnge velat lÀgga ned Bromma. Socialdemokraterna har stretat emot men bestÀllde förra Äret en utredning av statliga Swedavia som driver Bromma. Bolaget kom fram till att den av affÀrsmÀssiga skÀl bör avvecklas och trafiken flytta till Arlanda.

Pandemin, med det stora raset i flygresandet, har gett nya argument för en nedlÀggning för dem som ser det som den enda rimliga utgÄngen.

En avveckling av Bromma kan ocksÄ fÄ stora följder för regionalflyget, inrikesflyget, i Sverige. Det antas finnas plats för regionalflyget pÄ Arlanda. Men ett större problem Àr att det Àr ont om plats för start och landning pÄ tider dÄ framförallt affÀrsresenÀrer vill flyga. Det handlar om mornar och kvÀllar.

BRA flyg, som före coronakrisen stod för upp till 97 procent av flygtrafiken pÄ Bromma, har tidigare öppnat för att flytta verksamheten till Arlanda men uppgett att den större flygplatsen inte har tillrÀcklig kapacitet.

Bromma Àr den flygplats som drabbats hÄrdast under pandemin. Under januari i Är tappade man hela 98 procent av resenÀrerna jÀmfört samma mÄnad i fjol. Arlanda i Stockholm och Landvetter i Göteborg backade med 86 respektive 89 procent.

Fakta: Bromma flygplats

Bromma flygplats invigdes för 85 Är sedan och blev statligt byggnadsminne Är 2000.

Bromma var 2019 Sveriges tredje största flygplats rÀknat utifrÄn antal passagerare som passerade, dÄ cirka 2,3 miljoner.

Inrikeslinjer dominerar.

Under 2020 gjorde pandemin att antalet rasade till knappt en halv miljon passagerare.

Arlanda Àr störst, med Landvetter vid Göteborg som tvÄa.

KĂ€llor: Transportstyrelsen, Swedavia

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!