ââI dag kan regeringen ge besked att vi vill avveckla Bromma flygplats, sade klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) pĂ„ en presstrĂ€ff med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Regeringen tillsÀtter inom kort en utredare för att se hur driften kan avvecklas "sÄ snart som möjligt."
ââDet kommer att tillsĂ€ttas en utredning som kommer att jobba snabbt och redan i augusti kommer man att komma med förslag pĂ„ hur den hĂ€r avvecklingen ska gĂ„ till, sade Bolund.
Men det Àr oklart om regeringen hinner ta stÀllning och ta beslut om att plocka bort Bromma frÄn kretsen av de tio viktigaste flygplatserna i landet före valet nÀsta Är. Och vare sig Bolund eller Eneroth vill ge nÄgon vink om vad en realistisk tid för avveckling Àr.
Bygga bostÀder
Utredaren ska undersöka hur kapaciteten pÄ Arlanda kan byggas ut. Men om det innebÀr nÄgon fjÀrde start- och landningsbana Àr oklart. Det Àr inte sÀkert att det behovet finns inom de nÀrmsta Ären, hÀvdar Tomas Eneroth.
Snarare handlar det om ytterligare flygplanshallar, enligt regeringen. Och kommunikationerna till Arlanda behöver antagligen byggas ut.
Per Bolund sÀger att det finns en rejÀl överkapacitet av flygtrafiken i dag, och det har inte bara med pandemin att göra.
JÀrnvÀgsresandet har ökat och efterfrÄgan pÄ inrikesflyg minskat, pÄtalar klimat- och miljöministern och pekar pÄ 2018 som Äret dÄ efterfrÄgan vÀnde. Bolund tror ocksÄ pÄ affÀrsmÀssiga vinster nÀr man samlar trafiken pÄ en plats.
ââDet har aldrig varit ett bĂ€ttre tillfĂ€lle att flytta över trafiken till Arlanda.
Stort markvÀrde
BrommafÀltet kan anvÀndas för bostÀder.
ââMarken har sĂ„dant otroligt vĂ€rde i att bygga en ny stad, sĂ€ger Per Bolund.
NÄgon bred förankring i riksdagen har S och MP inte försÀkrat sig om. FrÄgan skulle potentiellt kunna ta en ny riktning med en ny regering.
ââVi har inte förhandlat med andra partier om det stĂ€llningstagande som regeringen gör i dag, dĂ€remot informerat. Det hĂ€r Ă€r regeringens besked som vi ger i dag, sĂ€ger Eneroth.
Bolund hoppas att de andra partierna kan se möjligheten att "göra nÄgonting historiskt".
Moderaterna emot
Men frÄn Moderaterna kommer omedelbart protester.
ââBeslutet Ă€r en katastrof för inrikesflyget, sĂ€ger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för M i riksdagen.
ââVi har varit tydliga med att vi vill att Bromma ska vara kvar till 2038, sĂ€ger Stockhaus och syftar dĂ„ pĂ„ det Ă„r som det nuvarande avtalet om Bromma mellan Stockholms stad och Swedavia gĂ€ller.
Hon sÀger att Moderaterna i en ny regering efter valet 2022 kommer att försöka se till att en avveckling inte blir av före 2038.
VÀnsterpartiets Jens Holm, ordförande i riksdagens trafikutskott, ser dock inga hinder för en snabb avveckling.
ââDet Ă€r viktigt att nedlĂ€ggningen sker skyndsamt. Det finns inget skĂ€l att dra frĂ„gan i lĂ„ngbĂ€nk, skriver Holm i en kommentar och ser pandemin som en möjlighet till hĂ„llbar omstart efter pandemin
Ras i flygresande
Miljöpartiet har lÀnge velat lÀgga ned Bromma. Socialdemokraterna har stretat emot men bestÀllde förra Äret en utredning av statliga Swedavia som driver Bromma. Bolaget kom fram till att den av affÀrsmÀssiga skÀl bör avvecklas och trafiken flytta till Arlanda.
Pandemin, med det stora raset i flygresandet, har gett nya argument för en nedlÀggning för dem som ser det som den enda rimliga utgÄngen.
En avveckling av Bromma kan ocksÄ fÄ stora följder för regionalflyget, inrikesflyget, i Sverige. Det antas finnas plats för regionalflyget pÄ Arlanda. Men ett större problem Àr att det Àr ont om plats för start och landning pÄ tider dÄ framförallt affÀrsresenÀrer vill flyga. Det handlar om mornar och kvÀllar.
BRA flyg, som före coronakrisen stod för upp till 97 procent av flygtrafiken pÄ Bromma, har tidigare öppnat för att flytta verksamheten till Arlanda men uppgett att den större flygplatsen inte har tillrÀcklig kapacitet.
Bromma Àr den flygplats som drabbats hÄrdast under pandemin. Under januari i Är tappade man hela 98 procent av resenÀrerna jÀmfört samma mÄnad i fjol. Arlanda i Stockholm och Landvetter i Göteborg backade med 86 respektive 89 procent.