Restriktioner lÀttas, grÀnser öppnas och flygbolag ökar kapaciteten. I vÀrldens luftrum har trafiken Äterupptagits sÄ smÄtt efter det att flygindustrin kastats in i krisen.
Statistik frÄn Flightradar24 visar en uppgÄng i trafiken sedan andra halvan av april, dÄ den var som lÀgst. DÄ Àgde omkring 28 000 kommersiella flygningar rum i vÀrlden varje dag. Nu Àr man uppe i drygt 63 000 flighter dagligen, som i sin tur kan jÀmföras med att det i början av Äret gjordes över 110 000 kommersiella flygningar per dag.
Men bolagen kan under nÄgra Är framöver bara drömma om samma siffror som före pandemin.
Branschorganisationen ACI Europe rÀknar efter en ovÀntat lÄg aktivitet i juni med att det dröjer till 2024 innan flygtrafiken Àr tillbaka pÄ 2019 Ärs nivÄer.
ââDet pĂ„gĂ„r fortfarande en omfattande global och regional smittspridning. För flygbolagen som planerar att Ă„teruppta trafiken blir det oerhört svĂ„rt nĂ€r stater inför lĂ€ttnader och sedan plötsligt beslutar om nya restriktioner beroende pĂ„ hur smittspridningen utvecklas, sĂ€ger Jean-Marie Skoglund.
ââDet gör det svĂ„rt att planera och skapa sig en uppfattning av marknaden. Flygbolagen befinner sig i ett vĂ€ldigt osĂ€kert lĂ€ge, fortsĂ€tter han.
"Drastisk ökning"
I vissa lÀnder har ökningen av flygtrafik skett "ganska drastiskt", enligt analytikern. I exempelvis Spanien gÄr det fort fram, till följd av att sÄvÀl lÄgkostnads- som charterflygbolagen verkar ha kommit i gÄng förvÄnansvÀrt snabbt.
I Europa Àr flygtrafiken i slutet av juli pÄ cirka 40 procent av hur det sÄg ut i juli 2019, enligt Hans JÞrgen ElnÊs, flyganalytiker pÄ Winair. Mycket av ökningen drivs av att det har öppnats för resor mellan lÀnder i Europa och att juli Àr högsÀsong. Men blossar en ökad smittspridning upp igen leder det till ett snabbt fall i efterfrÄgan och att flygbolagen mÄste minska kapaciteten.
ââDet har vi redan sett i Asien, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââEn stor utmaning Ă€r att kunderna bokar flygningarna kort tid före den planerade avresan, vilket gör det svĂ„rt för flygbolagen att berĂ€kna kapacitet, sĂ€ger Hans JĂžrgen ElnĂŠs.
Ăverleva vintern
Men flygets utmaningar slutar inte dÀr. En av prövningarna för branschen kommer tillsammans med vintersÀsongen, frÄn november till mars.
ââDet Ă€r den svagaste perioden för flygbolagen och intĂ€kterna Ă€r lĂ„ga. Normalt överlever flygbolagen vintern genom goda intĂ€kter frĂ„n sommarsĂ€songen, men det kommer inte att hĂ€nda i Ă„r. DĂ€rför kan det bli ett antal konkurser i vinter, tror jag, sĂ€rskilt i Nordamerika, Asien och Europa.
Denna utveckling kommer att öppna för nya förvÀrv, nya samarbetsformer och sammanslagningar av flygbolag.
ââDen lĂ„ngsiktiga tillvĂ€xten av flygtrafik pĂ„ global basis har inte förĂ€ndrats â Ă€nnu. Det gör att man kan hamna i en god position genom att nu köpa flygbolag för framtida tillvĂ€xt.
Samtidigt Àr det viktigt att passagerarvolymerna vÀxer och att bolagen kan fÄ en balans mellan intÀkter och kostnader.
ââOm detta inte hĂ€nder tror jag att det kommer att bli ett behov av mer kapital för flygbolagen. Det Ă€r inte möjligt för flygbolagen att bara fortsĂ€tta att lĂ„na för att överleva, det Ă€r inte hĂ„llbart över tid.
"SÀtta fingret pÄ nytÀnkande"
Men det kan samtidigt finnas flera sidor av krisen, enligt Jean-Marie Skoglund. MĂ„nga bolag blöder stora summor pengar varje vecka â vilket tvingar fram lösningar pĂ„ de finansiella problemen. Det innebĂ€r bland annat att bolag gör sig av med Ă€ldre flygplansmodeller tidigare Ă€n planerat.
ââDet gör att branschen fĂ„r en modernare, grönare, flygplansflotta. Moderniseringen av flygplansflottan Ă€r en oerhört viktig Ă„tgĂ€rd för att kunna fĂ„ ned utslĂ€ppen, sĂ€ger Jean-Marie Skoglund.
ââDet man kan hoppas pĂ„ Ă€r att krisen sĂ€tt fingret pĂ„ ett nytĂ€nkande inom flyget nĂ€r det gĂ€ller teknik och miljö â en fortsatt teknikutveckling dĂ€r vi mĂ„ste, en gĂ„ng för alla, ta tag i baksidorna av flygtrafiken.