Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Flyget pĂ„ uppgĂ„ng – men nĂ€sta storm vĂ€ntar

Flygbranschen har pÄ flera hÄll kommit i gÄng förvÄnansvÀrt snabbt, enligt experter. Men trots vissa ljusglimtar i coronamörkret kan det hÀr bara vara början av stormen.
–Flygbolagen befinner sig i ett vĂ€ldigt osĂ€kert lĂ€ge, sĂ€ger Jean-Marie Skoglund, analytiker pĂ„ Transportstyrelsen.

Branschorganisationen ACI Europe rÀknar efter en ovÀntat lÄg aktivitet i juni med att det dröjer till 2024 innan flygtrafiken Àr tillbaka pÄ 2019 Ärs nivÄer. PÄ bilden: en av Lufthansas Boeing 747. Arkivbild.

Branschorganisationen ACI Europe rÀknar efter en ovÀntat lÄg aktivitet i juni med att det dröjer till 2024 innan flygtrafiken Àr tillbaka pÄ 2019 Ärs nivÄer. PÄ bilden: en av Lufthansas Boeing 747. Arkivbild.

Foto: Boris Roessler/DPA/AP

Transporter2020-07-27 06:05

Restriktioner lÀttas, grÀnser öppnas och flygbolag ökar kapaciteten. I vÀrldens luftrum har trafiken Äterupptagits sÄ smÄtt efter det att flygindustrin kastats in i krisen.

Statistik frĂ„n Flightradar24 visar en uppgĂ„ng i trafiken sedan andra halvan av april, dĂ„ den var som lĂ€gst. DĂ„ Ă€gde omkring 28 000 kommersiella flygningar rum i vĂ€rlden varje dag. Nu Ă€r man uppe i drygt 63 000 flighter dagligen, som i sin tur kan jĂ€mföras med att det i början av Ă„ret gjordes över 110 000 kommersiella flygningar per dag.

Men bolagen kan under nÄgra Är framöver bara drömma om samma siffror som före pandemin.

Branschorganisationen ACI Europe rÀknar efter en ovÀntat lÄg aktivitet i juni med att det dröjer till 2024 innan flygtrafiken Àr tillbaka pÄ 2019 Ärs nivÄer.

– Det pĂ„gĂ„r fortfarande en omfattande global och regional smittspridning. För flygbolagen som planerar att Ă„teruppta trafiken blir det oerhört svĂ„rt nĂ€r stater inför lĂ€ttnader och sedan plötsligt beslutar om nya restriktioner beroende pĂ„ hur smittspridningen utvecklas, sĂ€ger Jean-Marie Skoglund.

– Det gör det svĂ„rt att planera och skapa sig en uppfattning av marknaden. Flygbolagen befinner sig i ett vĂ€ldigt osĂ€kert lĂ€ge, fortsĂ€tter han.

"Drastisk ökning"

I vissa lÀnder har ökningen av flygtrafik skett "ganska drastiskt", enligt analytikern. I exempelvis Spanien gÄr det fort fram, till följd av att sÄvÀl lÄgkostnads- som charterflygbolagen verkar ha kommit i gÄng förvÄnansvÀrt snabbt.

I Europa Àr flygtrafiken i slutet av juli pÄ cirka 40 procent av hur det sÄg ut i juli 2019, enligt Hans JÞrgen ElnÊs, flyganalytiker pÄ Winair. Mycket av ökningen drivs av att det har öppnats för resor mellan lÀnder i Europa och att juli Àr högsÀsong. Men blossar en ökad smittspridning upp igen leder det till ett snabbt fall i efterfrÄgan och att flygbolagen mÄste minska kapaciteten.

– Det har vi redan sett i Asien, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– En stor utmaning Ă€r att kunderna bokar flygningarna kort tid före den planerade avresan, vilket gör det svĂ„rt för flygbolagen att berĂ€kna kapacitet, sĂ€ger Hans JĂžrgen ElnĂŠs.

Överleva vintern

Men flygets utmaningar slutar inte dÀr. En av prövningarna för branschen kommer tillsammans med vintersÀsongen, frÄn november till mars.

– Det Ă€r den svagaste perioden för flygbolagen och intĂ€kterna Ă€r lĂ„ga. Normalt överlever flygbolagen vintern genom goda intĂ€kter frĂ„n sommarsĂ€songen, men det kommer inte att hĂ€nda i Ă„r. DĂ€rför kan det bli ett antal konkurser i vinter, tror jag, sĂ€rskilt i Nordamerika, Asien och Europa.

Denna utveckling kommer att öppna för nya förvÀrv, nya samarbetsformer och sammanslagningar av flygbolag.

– Den lĂ„ngsiktiga tillvĂ€xten av flygtrafik pĂ„ global basis har inte förĂ€ndrats – Ă€nnu. Det gör att man kan hamna i en god position genom att nu köpa flygbolag för framtida tillvĂ€xt.

Samtidigt Àr det viktigt att passagerarvolymerna vÀxer och att bolagen kan fÄ en balans mellan intÀkter och kostnader.

– Om detta inte hĂ€nder tror jag att det kommer att bli ett behov av mer kapital för flygbolagen. Det Ă€r inte möjligt för flygbolagen att bara fortsĂ€tta att lĂ„na för att överleva, det Ă€r inte hĂ„llbart över tid.

"SÀtta fingret pÄ nytÀnkande"

Men det kan samtidigt finnas flera sidor av krisen, enligt Jean-Marie Skoglund. MĂ„nga bolag blöder stora summor pengar varje vecka – vilket tvingar fram lösningar pĂ„ de finansiella problemen. Det innebĂ€r bland annat att bolag gör sig av med Ă€ldre flygplansmodeller tidigare Ă€n planerat.

– Det gör att branschen fĂ„r en modernare, grönare, flygplansflotta. Moderniseringen av flygplansflottan Ă€r en oerhört viktig Ă„tgĂ€rd för att kunna fĂ„ ned utslĂ€ppen, sĂ€ger Jean-Marie Skoglund.

– Det man kan hoppas pĂ„ Ă€r att krisen sĂ€tt fingret pĂ„ ett nytĂ€nkande inom flyget nĂ€r det gĂ€ller teknik och miljö – en fortsatt teknikutveckling dĂ€r vi mĂ„ste, en gĂ„ng för alla, ta tag i baksidorna av flygtrafiken.

Fakta: Utfasning av Àldre flygplan

Flygplansmodellen Boeing 747 – Ă€ven kallat Himlens drottning – pensioneras av flera bolag. British Airways, som har 31 stycken maskiner av modellen i sin flotta, skulle sluta flyga planen 2024. Men pĂ„ grund av att coronakrisen har resulterat i kraftigt minskad efterfrĂ„gan sker pensioneringen i stĂ€llet med omedelbart verkan, meddelade flygbolaget i juli.

Bolaget Ă€r samtidigt lĂ„ngt ifrĂ„n ensamt om att tacka den ikoniska maskinen för de mĂ„nga Ă„ren i luften: Virgin Atlantic meddelade nyligen att bolaget slutar flyga modellen, som en del av det rĂ€ddningspaket som har behövts till följd av coronakrisen. Även Qantas har nyligen pensionerat sin sista Boeing 747.

Maskinens globala utfasning pÄbörjades sedan tidigare, men har pÄskyndats pÄ grund av pandemin.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!