Chefen för FAA Steve Dickson säger nu att han är "100 procent säker" på säkerheten i Boeings olycksplan 737 Max som genomgått en rad uppdateringar och tester sedan flygförbudet i mars 2019. Men mer återstår exempelvis när det gäller bolagets arbete med företagskulturen kring säkerheten.
FAA kräver också mjukvaruuppdateringar och att piloterna som ska flyga planen genomgår en särskild utbildning.
American Airlines planerar enligt Reuters att genomföra den första kommersiella flygningen med ett Max-plan den 29 december. Southwest Airlines, som är det bolag i världen med flest Max-plan i sin flotta, planerar att vänta till andra kvartalet 2021.
Flygmyndigheter i Europa, Brasilien och Kina, behöver utfärda separata godkännanden för de bolag som lyder under dem efter oberoende granskningar.
Beskedet kommer i en tid där branschen är hårt prövad sedan efterfrågan på resor sjunkit till dramatiskt låga nivåer på grund av pandemin och införda smittskyddsrestriktioner.
Efterfrågan på Boeings plan var redan före covidkrisen rejält dämpad och flera beställare har dragit tillbaka sina order.