Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Satsningar på isbrytare välkomnas

Att satsningar på nya isbrytare för första gången hamnar i regeringens nationella tioårsplan möts av positiva reaktioner.

Statsisbrytaren Frej. Arkivbild.

Statsisbrytaren Frej. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Sjöfart2022-06-14 18:36

Enligt Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket, är regeringens besked glädjande.

"Moderna isbrytare är en förutsättning för att de enorma satsningarna på industrin i Norrland ska nå full effekt", säger hon i ett pressmeddelande.

Sjöfartsverket fem nuvarande statsisbrytare byggdes på 1970-talet och är omoderna. Sjöfartsverket har argumenterat för att nya ska finansieras via den nationella planen för transportinfrastruktur.

Och när regeringens prioriteringar inom planen för 2022–2033 lades fram på måndagen ingick finansiering för två nya och mer klimatvänliga isbrytare för en kostnad av nära 3,5 miljarder kronor med, enligt verket. Dessutom öppnas det för att senare vid behov investera i en tredje.

Branschorganet Skogsindustrierna skriver i sin tur att isbrytarsatsningen kommer att vara "hela Sveriges industri till gagn".

Även Svensk sjöfart välkomnar att regeringen fokuserar på sjöfarten.

"Satsningarna är viktiga för ett handelsberoende land som Sverige där mer än 90 procent av exporten och importen går till sjöss", skriver branschorganet.

Fakta: Fem egna isbrytare

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar, dirigerar, leder och bogserar fartyg som har problem med att komma fram.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete om isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!