Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vind i seglen för svensk lyx

Trots de bistra tiderna gÄr det bra för flera svenska lyxföretag.
–NĂ€r man fĂ„r lite mer anstrĂ€ngd ekonomi kanske man handlar varor med lĂ€ngre livstid, sĂ€ger Maria Veerasamy, vd för Svenskt Tenn.

NÀr den svenska kronan Àr sÄ svag Àr det möjligt att Àven turister stÄr för en stor del av lyxköpen som tyger frÄn Svenskt Tenn, enligt Svensk Handel. "Vi har till exempel sett hur kortanvÀndandet frÄn danska kunder ökat markant i Sverige under sommaren", sÀger Viktor Schmidt, presschef, Svensk Handel, till TT. Arkivbild.

NÀr den svenska kronan Àr sÄ svag Àr det möjligt att Àven turister stÄr för en stor del av lyxköpen som tyger frÄn Svenskt Tenn, enligt Svensk Handel. "Vi har till exempel sett hur kortanvÀndandet frÄn danska kunder ökat markant i Sverige under sommaren", sÀger Viktor Schmidt, presschef, Svensk Handel, till TT. Arkivbild.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Privatekonomi2023-08-19 07:55

Medan mÄnga företag inom handeln just nu upplever tuffa tider tycks företag som erbjuder lite dyrare varor stÄ robusta i motvinden.

UtgÄr man frÄn Ärsredovisningar frÄn svenska bolag som inredningsföretaget Svenskt Tenn, klÀdbolaget Acne och vÀskföretaget Palmgrens, ökade samtliga sin försÀljning i fjol jÀmfört med föregÄende Är.

Maria Veerasamy, vd pÄ Svenskt Tenn, tror inte att en knaper ekonomi stÄr i motsÀttning till efterfrÄgan pÄ kvalitetsvaror. TvÀrtom.

– NĂ€r man fĂ„r lite mer anstrĂ€ngd ekonomi kanske man handlar varor med lĂ€ngre livstid, sĂ€ger hon, men medger att företaget inte Ă€r immunt mot stigande rĂ„varupriser och inflation.

Mindre priskÀnsliga

Hur mycket Svenskt Tenn har höjt sina priser i takt med inflationen det senaste Äret kan Maria Veerasamy dock inte sÀga.

Men i och med att företaget – nĂ€r de vĂ€l hittar kvalitet i material– köper det och planerar produktion för en lĂ„ng period framĂ„t, blir det mindre exponerat för nyckfulla rĂ„varuprishöjningar.

– Vi blir inte lika priskĂ€nsliga som företag som köper nytt varje gĂ„ng de ska starta en produktion, och all vĂ„r produktion sker av mindre hantverkare i Sverige.

Den ökande omsÀttningen handlar inte heller om en ÄterhÀmtning efter tidigare fall. Företaget har ökat sin försÀljning under flera Är, och lockar i hög grad nya kunder, uppger hon.

Av inredningsföretagets kunder Àr omkring tio procent internationella och till stor del frÄn USA. För dem blir den svaga kronkursen snarast positiv, pÄpekar hon.

Polariserad ekonomi

Américo Fernåndez, privatekonom pÄ SEB, förvÄnas över den ökade försÀljningen hos svenska lyxföretag, men betonar att den inte ska tolkas som representativ för hur hushÄllen generellt konsumerar. Vid skiftningar i ekonomin Àr tendensen ocksÄ ofta att samhÀllet drar Ät olika hÄll, konstaterar han.

– De som har det ekonomiskt tufft fĂ„r det Ă€nnu tuffare, medan de som har goda marginaler inte pĂ„verkas i samma utstrĂ€ckning.

Mellanskikt vÀljs bort

I ekonomiskt hÄrda tider blir det alltsÄ bÄde lÄgprisvaror och premiumvaror som fÄr vind i seglen, bekrÀftar Viktor Schmidt, presschef pÄ Svensk Handel. Företag som erbjuder varor som hamnar i skiktet dÀremellan tar dÀremot den hÄrda smÀllen.

– Vi sparar in pĂ„ det vi kan, men mĂ„nga vill Ă€ndĂ„ unna sig det lilla extra. DĂ„ kanske man i stĂ€llet mĂ„ste spara in pĂ„ sporadiska köp, som exempelvis vitvaror, möbler eller mĂ„larfĂ€rg, sĂ€ger han.

Fakta: SÄ gÄr försÀljningen hos dyrare svenska varumÀrken

NettoomsÀttningen för Svenskt Tenn var 421 miljoner kronor Är 2022, vilket kan jÀmföras med 405 miljoner kronor 2021.

För klÀdbolaget Acne Studios var motsvarande siffror nÀra 2 miljarder kronor 2022 och omkring 1,7 miljarder kronor 2021.

VÀskföretaget Palmgrens visade en nettoomsÀttning pÄ nÀra 12 miljoner kronor Är 2022, medan motsvarande siffra lÄg pÄ nÀra 11 miljoner kronor Är 2021.

För HÀstens sÀngar tillverkning AB har nettoomsÀttningen dÀremot minskat nÄgot, till nÀra 292 miljoner kronor 2022, frÄn drygt 300 miljoner kronor 2021.

KĂ€llor: Årsredovisningar för 2022 för respektive företag.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!