Medan mÄnga företag inom handeln just nu upplever tuffa tider tycks företag som erbjuder lite dyrare varor stÄ robusta i motvinden.
UtgÄr man frÄn Ärsredovisningar frÄn svenska bolag som inredningsföretaget Svenskt Tenn, klÀdbolaget Acne och vÀskföretaget Palmgrens, ökade samtliga sin försÀljning i fjol jÀmfört med föregÄende Är.
Maria Veerasamy, vd pÄ Svenskt Tenn, tror inte att en knaper ekonomi stÄr i motsÀttning till efterfrÄgan pÄ kvalitetsvaror. TvÀrtom.
ââNĂ€r man fĂ„r lite mer anstrĂ€ngd ekonomi kanske man handlar varor med lĂ€ngre livstid, sĂ€ger hon, men medger att företaget inte Ă€r immunt mot stigande rĂ„varupriser och inflation.
Mindre priskÀnsliga
Hur mycket Svenskt Tenn har höjt sina priser i takt med inflationen det senaste Äret kan Maria Veerasamy dock inte sÀga.
Men i och med att företaget â nĂ€r de vĂ€l hittar kvalitet i materialâ köper det och planerar produktion för en lĂ„ng period framĂ„t, blir det mindre exponerat för nyckfulla rĂ„varuprishöjningar.
ââVi blir inte lika priskĂ€nsliga som företag som köper nytt varje gĂ„ng de ska starta en produktion, och all vĂ„r produktion sker av mindre hantverkare i Sverige.
Den ökande omsÀttningen handlar inte heller om en ÄterhÀmtning efter tidigare fall. Företaget har ökat sin försÀljning under flera Är, och lockar i hög grad nya kunder, uppger hon.
Av inredningsföretagets kunder Àr omkring tio procent internationella och till stor del frÄn USA. För dem blir den svaga kronkursen snarast positiv, pÄpekar hon.
Polariserad ekonomi
Américo Fernåndez, privatekonom pÄ SEB, förvÄnas över den ökade försÀljningen hos svenska lyxföretag, men betonar att den inte ska tolkas som representativ för hur hushÄllen generellt konsumerar. Vid skiftningar i ekonomin Àr tendensen ocksÄ ofta att samhÀllet drar Ät olika hÄll, konstaterar han.
ââDe som har det ekonomiskt tufft fĂ„r det Ă€nnu tuffare, medan de som har goda marginaler inte pĂ„verkas i samma utstrĂ€ckning.
Mellanskikt vÀljs bort
I ekonomiskt hÄrda tider blir det alltsÄ bÄde lÄgprisvaror och premiumvaror som fÄr vind i seglen, bekrÀftar Viktor Schmidt, presschef pÄ Svensk Handel. Företag som erbjuder varor som hamnar i skiktet dÀremellan tar dÀremot den hÄrda smÀllen.
ââVi sparar in pĂ„ det vi kan, men mĂ„nga vill Ă€ndĂ„ unna sig det lilla extra. DĂ„ kanske man i stĂ€llet mĂ„ste spara in pĂ„ sporadiska köp, som exempelvis vitvaror, möbler eller mĂ„larfĂ€rg, sĂ€ger han.