Intresset för eget vĂ€xthus har ökat rejĂ€lt sedan pandemin slog till. Företaget Willabagarden, som frĂ€mst sĂ€ljer vĂ€xthus och uterum, vittnar om âextrem försĂ€ljningâ. Företagets totala försĂ€ljning har mer Ă€n dubblerats under flera av mĂ„naderna i Ă„r och vĂ€xthussegmentet har ökat mest, enligt Eric Cardell.
â NĂ€r vi sĂ„g vilket hĂ„ll försĂ€ljningen började gĂ„ Ă„t sĂ„ drog vi in pĂ„ marknadsföringen, för vi hann knappt med. Det har varit ett helt galet Ă„r, sĂ€ger han till TT.
Anstormningen tror Eric Cardell Àr en effekt av det förÀndrade levnadsmönstret som restriktionerna inneburit för mÄnga. Kundgruppen har dessutom föryngrats jÀmfört med tidigare.
â Vi har sĂ€krat en uppsida Ă€ven för nĂ€sta Ă„r, bĂ„de tack vare den extrema försĂ€ljningen i Ă„r men ocksĂ„ för att jag tror att vi sannolikt kommer leva med restriktionerna ett tag under nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger Eric Cardell.
SÀsongen fortsÀtter
Ăven SkĂ„nska Byggvaror upplever ett ordentligt uppsving i vĂ€xthusförsĂ€ljningen. Bolaget har ett "normalt Ă„r" en tillvĂ€xt mellan 10 till 20 procent â i Ă„r har det nĂ€rmare dubblerats, enligt företagets sortimentschef Per-Ivan Christiansson.
â Att vara mer aktiv i sin trĂ€dgĂ„rd Ă€r en trend som varit i ropet de senaste Ă„ren men inte i nĂ€rheten av intresset vi ser i Ă„r â det Ă€r en markant ökning, sĂ€ger Per-Ivan Christiansson.
Kunder som har siktet instĂ€llt pĂ„ att köpa vĂ€xthus brukar komma i mars och sĂ€songen strĂ€cker sig vanligtvis till mitten av sommaren. I Ă„r tog sĂ€songen i stĂ€llet fart i april â och har Ă€nnu inte slutat.
â Den hĂ€r tiden pĂ„ Ă„ret brukar vi inte sĂ€lja sĂ€rskilt mĂ„nga vĂ€xthus men det rullar fortfarande pĂ„ i försĂ€ljningen. Ingen vet hur nĂ€sta sommar kommer att se ut och vi mĂ€rker att folk vill försĂ€kra sig om att de har ett vĂ€xthus till dess, sĂ€ger Per-Ivan Christiansson.
Han fortsÀtter:
â Alla vĂ„ra prisklasser har sĂ„lt betydligt bĂ€ttre Ă€n vanligt. Jag tror att folk vill unna sig nĂ„got, för hela samhĂ€llet har varit sĂ„ begrĂ€nsat i Ă„r. VĂ€xthus Ă€r inte heller en behovsprodukt, utan nĂ„got man vill njuta av, sĂ€ger Per-Ivan Christiansson.
"Knappt brytt sig"
Enligt Bosse Rappne, trĂ€dgĂ„rdsmĂ€stare pĂ„ slottstrĂ€dgĂ„rden Ulriksdal utanför Stockholm, har vĂ€xthustrenden svĂ€ngt under de senaste Ă„ren. Tidigare var det just ett vĂ€xthus, ett rum för odling. Nu har det Ă€ven blivit ett âmysrum för alla vĂ€derâ.
â Det Ă€r ett billigt sĂ€tt att fĂ„ ett stort uterum för middagar eller kaffepauser oavsett vĂ€der, sĂ€ger Bosse Rappne.
Det Ă€r alltsĂ„ inte nödvĂ€ndigtvis endast personer med gröna fingrar som kan tĂ€nkas ha gjort slag i saken i Ă„r, enligt Rappne. Och i trĂ€dgĂ„rdshandeln vid slottstrĂ€dgĂ„rden har det under Ă„ret kommit in mĂ„nga kunder som âknappt brytt sig om trĂ€dgĂ„rd och odling tidigareâ.
â Nu har mĂ„nga fĂ„tt blodad tand. Och de som börjat i Ă„r kommer sĂ€kerligen fortsĂ€tta nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger han.
â I och med att mĂ„nga varit hemma sĂ„ mycket i Ă„r har man haft mer tid och pengar att lĂ€gga pĂ„ sin trĂ€dgĂ„rd. Jag tror ocksĂ„ att folk mĂ„r bra av det, sĂ€ger Bosse Rappne.