Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Modehus lanserar designerdoft för hundar

Det italienska modehuset Dolce & Gabbana lanserar en lyxparfym för hundar, som ska göra "varje promenad fashionabel". Men alla veterinärer håller inte med om att den är en god idé.

Dolce & Gabbana satsar på en moderiktig nischdoft för hundar. Arkivbild.

Dolce & Gabbana satsar på en moderiktig nischdoft för hundar. Arkivbild.

Foto: Diane Bondareff/AP/TT

Husdjur2024-08-08 07:11

Doften, som är döpt efter grundaren Domenico Dolces hund "Fefe", har toner av ylang-ylang och mysk, ackompanjerat av sandelträ. På själva flakongen finns ett tassavtryck i äkta guld, uppger företaget i ett pressmeddelande.

"Fefe" kostar drygt 1 100 svenska kronor och är både alkoholfri och säkerhetstestad av veterinärer, enligt bolaget. Reklamens slogan är "Jag är inte bara en hund. Jag är Fefe."

Men parfym kan störa djurens luktsinne och dölja lukt som kan vara ett symptom på sjukdomar, varnar Federico Coccía, en veterinär i Rom med doktorsexamen.

– När hunden kommer ser han dig, viftar på svansen, känner först lukten av dig och känner sedan igen dig eftersom du är förvarad i en av hans "luktlådor". Därför bör denna doftvärld inte ändras, säger Coccía till AP.

Dolce & Gabbana är inte ensamma om att sälja lyxprodukter för hundar. Den brittiska designern Anya Hindmarch har designat en berlock för hundbajspåshållare för cirka 2 000 kronor, Prada erbjuder dunjackor för hundar medan Versace säljer hundbäddar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!