I flera stora bolag förekommer det att kommunikationschefen ocksÄ Àr bolagets hÄllbarhetschef. Lin Lerpold, docent vid Handelshögskolan i Stockholm och chef för SIR, Center for Sustainability Research, Àr inte förvÄnad över utvecklingen.
ââAntingen signaleras att de redan lyckats integrera hĂ„llbarhetsarbetet helt och hĂ„llet genom organisationen och dĂ€rför inte anser sig behöva en renodlad hĂ„llbarhetschef, vilket vore fantastiskt bra, sĂ€ger Lin Lerpold.
Dubbla stolar
Eller sĂ„ har det tvĂ€rtom blivit nedprioriterat och att företagen i frĂ„ga inte förstĂ„r vikten av en kontinuerlig utveckling i de mĂ„nga hĂ„llbarhetsaspekterna, med en person med expertkompetens vars huvudansvar Ă€r att âdriva hĂ„llbarhet framĂ„tâ.
ââDet senare scenariot Ă€r mest troligt, sĂ€ger Lerpold, och grundar det pĂ„ studien "Walking the Talk", som hon gjort tillsammans med studenter vid Handelshögskolan.
Studien visar att 2015 hade 25 procent av Large Cap-bolagen pĂ„ Stockholmsbörsen identifierade hĂ„llbarhetsansvariga i ledningsgrupperna. 2017 ökade det till 43 procent â men efter det vĂ€nde kurvan nedĂ„t och 2019 var det 37 procent.
ââAndelen bolag med identifierbara hĂ„llbarhetschefer i ledningsgruppen har minskat igen, sĂ„ man kan fundera pĂ„ hur viktigt de tycker att det Ă€r, sĂ€ger Lin Lerpold.
Hon anser att den kombinerade rollen kommunikations- och hĂ„llbarhetschef Ă€r en del av samma utveckling, och menar att med en person som har tvĂ„ hattar pĂ„ sig sĂ„ det blir mindre fokus pĂ„ den ena hatten. Och detta samtidigt som vi âfortfarande befinner oss i en tid dĂ€r det mĂ„ste argumenteras för att hĂ„llbarhet Ă€r viktigtâ, att det finns en lĂ„ngsiktig lönsamhet och konkurrensfördelar.
ââOm rollen som hĂ„llbarhetschef ska kombineras med en annan tjĂ€nst borde det istĂ€llet vara med finanschefen, för hĂ„llbarhet Ă€r ofta en lĂ„ngsiktig investering. Det hĂ€nder otroligt mycket inom hĂ„llbarhetsomrĂ„det och man behöver nĂ„gon med sĂ€rskild kompetens som verkligen bevakar de frĂ„gorna för hela koncernen, sĂ€ger Lin Lerpold.
Greenwashing och PR
Det Àr dock inte en slump att det blivit kombinationen hÄllbarhet och kommunikation: hÄllbarhetschefen och kommunikationsditon behöver jobba oerhört nÀra. Det menar Lina K Wiles, styrelseledamot i NMC, NÀtverket för hÄllbart nÀringsliv, och hÄllbarhetschef i textilservicebolaget Elis.
ââDet Ă€r jĂ€tteviktigt att kommunicera om det arbete man gör i de hĂ€r frĂ„gorna, för annars blir affĂ€rsnyttan betydligt mindre, sĂ€ger Lina K Wiles.
Men om det kommuniceras som ren marknadsföring, vilket kan ske om den ansvarige inte bottnar i frĂ„gorna, hamnar man i âgreenwashing och pr, ett luftslottâ, enligt Wiles.
ââIbland saknas respekt för att kommunikation och hĂ„llbarhet Ă€r olika kompetensomrĂ„den, sĂ€ger Lina K Wiles.
Den ârelativt vanligaâ förekomsten av den kombinerade titeln kan samtidigt ha att göra med att rollen som hĂ„llbarhetschef Ă€r en ny befattning, fortsĂ€tter Wiles.
ââPĂ„ kort tid har miljö- och hĂ„llbarhetskraven ökat kraftigt och företag har pressats att ta ett större samhĂ€llsansvar och samtidigt vĂ„rda sin image. Det har gett en konkurrensfördel för föregĂ„ngare att vara mer hĂ„llbara â givet att det kommunicerats utĂ„t, sĂ€ger Lina K Wiles.
AffĂ€rskritiskt â inte en stödfunktion
Men guldkanten som gĂ„tt hand i hand med att marknadsföra hĂ„llbarhetsarbete börjar blekna. Nu Ă€r det istĂ€llet ett mĂ„ste â och högt pĂ„ agendan. HĂ„llbarhetsfrĂ„gorna har snabbt gĂ„tt frĂ„n stödfunktion till affĂ€rskritiskt, enligt Wiles.
ââAtt inte ha en tydlig befattning som har ansvaret Ă€r ett symtom pĂ„ att man inte Ă€r mogen i de hĂ€r frĂ„gorna, sĂ€ger Lina K Wiles.
Hon fortsÀtter:
ââDet kan argumenteras att hĂ„llbarhet redan Ă€r tillrĂ€ckligt integrerat i bolaget och att en ansvarig dĂ€rför inte behövs.
ââMen ingen skulle argumentera för att finanschefens roll inte behövs för att samtliga medarbetare i bolaget har ansvar för att affĂ€ren ska vara lönsam, tillĂ€gger hon.