Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Unilever stoppar reklam inom sociala medier

Den multinationella dagligvarutillverkaren Unilever avbryter annonsering på Facebook, Instagram och Twitter i USA resten av innevarande år och hänvisar till den polarisering som sociala medier orsakar.

Unilever slutar att annonsera i flera sociala medier då deras innehåll bland annat polariserar debatten med hatfyllda kommentarer. Arkivbild.

Unilever slutar att annonsera i flera sociala medier då deras innehåll bland annat polariserar debatten med hatfyllda kommentarer. Arkivbild.

Foto: Richard Drew/AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-06-26 22:30

I ett uttalande skriver den brittisk/nederländska bolagsjätten Unilever PLC, med huvudkontor i London, att orsaken är "splittring och hatfyllda uttalanden i en polariserande valrörelse i USA". Bolaget följer därmed ett ökande antal företag som bojkottar bland annat Facebook i kampanjen "Stoppa hat för vinst".

Rörelsen fick fart som en följd av George Floyds död i polisers händer i Minneapolis i USA, och efterföljande debatt om ojämlikhet och rasism.

"Vi ger inte människor och samhället ökat värde genom att fortsätta att annonsera på dessa plattformar vid denna tidpunkt", skriver boaget i ett uttalande. Unilever säger att det ska fortlöpande granska utvecklingen.

Aktierna för Facebook och Twitter föll med 7 procent efter beskedet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!